Prosjektdirektør Terje Wilhelmsen i Baneservice.

Nytt prosjekt for Baneservice på Follobanen

Fra februar til september skal Baneservice utføre forberedende arbeider på Ski stasjon. Prosjektet er en del av byggingen av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski, og er selskapets fjerde kontrakt på Follobanen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Follobaneprosjektet er det største landbaserte prosjektet i Norge i nyere tid og får landets lengste jernbanetunnel på 20 kilometer. Den nye Follobanen skal etter planen være ferdig i løpet av 2020.

Baneservice har hatt arbeider på prosjektet siden våren 2012.

- Det er gledelig at Jernbaneverket igjen har gitt Baneservice ansvaret for jernbanetekniske arbeider på Follobanen. Dette er vår fjerde kontrakt på det nye dobbeltsporet. Tidligere har vi hatt ansvaret for kabelkartlegging samt forberedende arbeider ved Oslo S. Vi har i tillegg en rammeavtale på leveranse av sikkerhetsmannskaper til Follobaneprosjektet som pågår frem til 2017, sier prosjektdirektør i Baneservice Terje Wilhelmsen.

Arbeidene i den nye kontrakten skal foregå ved Ski stasjon og på strekningen Langhus - Ski. Byggherre er Jernbaneverket og kontraktssummen er ca. 30 millioner kroner.

- I dette prosjektet får vi utnyttet vår tverrfaglige jernbanetekniske kompetanse. Baneservice vil ha medarbeidere innen fagområdene signal, bane, spor, kontaktledning og lavspent i arbeid ved Ski stasjon. I tillegg har vi ansvaret for grunnarbeidene på stasjonen, forteller Terje Wilhelmsen.

Når Ski stasjon står ferdig, er den bygget om fra dagens tre spor til en stasjon med seks spor og tre midtplattformer. Totalt blir den nye Follobanen 22 kilometer lang, og det blir tilrettelagt for en halvering av reisetiden mellom Oslo og Ski.

Powered by Labrador CMS