Jard Bringedal fra ÅF Advansia, prosjektsjef for nytt Munchmuseum. Foto: ÅF Advansia
Pælene til nytt Munchmuseum er forankret til fjell 65 meter nede i grunnen. Foto: ÅF Advansia
Spunten rundt byggegropa måtte vibreres ned på grunn av de utfordrende grunnforholdene. Foto: ÅF Advansia
Foto: ÅF Advansia

- Nytt Munchmuseum i rute

Den store og utfordrende pælejobben på nytt Munchmuseum skal nå nærme seg ferdigstillelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Det skriver prosjektleder ÅF Advansia i en pressemelding tirsdag.

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF overtok byggherreansvaret for det nye Munchmuseet ved opprettelsen av foretaket i 2015, og kontrakten om grunnarbeidene ble signert med Veidekke 31. august samme år.

– For foretaket har det vært viktig å sikre gode samarbeidspartnere i krevende arbeider som dette, sier direktør Eli Grimsby.

Vanskelig grunn

De som bygger det nye Munchmuseet i Bjørvika, må forholde seg til en byggeplass med vann på tre sider, utfordrende grunnforhold og begrenset tilkomst. Der Munchmuseet skal stå, er det delvis vann i dag.

Men alle utfordringer til tross, skriver ÅF Advansia i pressemeldingen, er grunnarbeidene nå over halvveis gjennomført, og tidsskjema holdes.

– Spunten rundt museets kjeller satt vi ferdig før jul, vi planerer i kjelleren, og skal deretter borre ned de siste pelene før vi setter opp kjellervegger, sier Jard Bringedal, prosjektsjef Munch i ÅF Advansia.

Arbeidene blir utført i tett dialog med Statens Vegvesen, som følge av nærheten til Operatunnelen.

– Vi kan ikke belaste grunnen ytterligere, eller skape rystelser. Derfor bores alle pælene ned, forklarer Bringedal i pressemeldingen.

Høyt og lavt

Pælene må bores gjennom både vann og løsmasser før de kan forankres i fast fjell. Det er 310 pæler som skal ned, og de lengste skråpælene er rundt 65 meter lange. Bygget vil derfor strekke seg like langt under som det vil gå over havnivået når det står ferdig.

De største stålrørspelene har en diameter på 700 millimeter, med utenpåliggende knekkavstivingsrør på 1.200 millimeter. De fleste stålrørspælene har stålkjerner i tillegg til at de fylles med armert betong, heter det i pressemeldingen.

– Foreløpig har vi ikke registrert endring i poretrykk i grunnen, og vi overvåker dette nøye, blant annet er to geoteknikere engasjert for å følge med på arbeidet og grunnforholdene, avslutter Jard Bringedal.

Powered by Labrador CMS