DOBBELTLØP. Alle tunneler mellom Ranheim og Værnes får doble løp. Her nye Stavsjøfjelltunnelen og brua over juvet med elva Homla. Illustrasjon: Nye Veier
Nye Veier har startet 4-milliarders konkurranse
Totalentreprenør på kontrakten til rundt fire milliarder kroner skal velges i løpet av sommeren 2018. Nye Veier-prosjektet i Trøndelag er den største veikontrakten hittil i Norge.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Nye Veier har forhåndskunngjort konkurranse for utbygging av ny firefelts E6 fra Ranheim til Værnes - en strekning på 23 kilometer. Kontraktsverdien er på cirka fire milliarder kroner eksklusiv moms.
– Vi benytter denne formen for forhåndkunngjøring for at markedet skal kunne melde sin interesse for prosjektet. Interesse for deltagelse i konkurransen må skje innen 10. desember, sier Freddie Fosse, seniorrådgiver kontrakt i Nye Veier i en melding.
Entreprenørene som da har meldt seg får, ifølge Fosse, anledning til å prekvalifisere seg for den videre konkurransen, og de mottar grunnlag for prekvalifikasjon 15. desember.
Basert på kvalifikasjonssøknad vil Nye Veier evaluere de påmeldte etter en rekke kriterier for å avklare om søkerne kvalifiserer seg for konkurransen.
De prekvalifiserte vil så få anledning til å inngi tilbud på selve oppdraget.
Deretter gjennomfører Nye Veier sin evaluering, basert på BVP-metoden (Best Value Procurement), for å finne den mest attraktive tilbyder etter kjente og forhåndsdefinerte kriterier.
Nye Veier legger særlig vekt på erfaring, kompetanse og gjennomføringsevne.
Sentrale spørsmål blir ifølge Nye Veier følgende:
- Hvilken av tilbyderne har det mest kompetente temaet til å bygge ut E6 mellom Ranheim og Værnes?
- Hvem har best forutsetninger for å gjennomføre et krevende prosjekt med integrert samhandling i planleggings- og prosjektutviklingsfasen – og med totalentreprise for byggefasen som kontraktsmodell?
Totalentreprenør på 4-milliarderskontrakten velges ifølge Nye Veier i løpet av sommeren 2018.