Eksisterende Mjøsbru med ny betongbru i bakgrunnen.

Konkurransen om å bygge ny Mjøsbru er i gang - har ikke satt krav til trebruk

Ordet «tre» nevnes ikke med et ord i konkurransebeskrivelsen, men Nye Veier håper likevel noen tør å velge tre som ett av materialene når den nye Mjøsbrua bygges. Totalkostnaden på prosjektet anslås til mellom 2,5 til 3 milliarder eks moms.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Skogsfylkene Hedmark og Oppland og Senterpartiet har vært blant de sterkeste pådriverne for å få bygget en ny Mjøsbru i tre, og et omfattende FoU-prosjekt i regi av Statens vegvesen Region øst og Innovasjon Norge har vist at det er teknisk mulig å bruke tre som byggemateriale i byggingen av ny firefelts Mjøsbru.

Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Forskningsrapporten fra 2017 konkluderte også med at bygging av trebru vil ha noe kortere byggetid enn betongbru, og prisforskjellen mellom Mjøsbru i tre eller betong ville bli minimal.

Men i utlysningen for E6 Moelv-Roterud som ble lagt ut i Doffin tirsdag, er det ikke lagt noen føringer for materialbruk.

Det blir det opp til entreprenørene og rådgiverne å velge.

- Konkurransen legger opp til at det er tilbyderne som skal komme opp med sine forslag til løsninger. Det er mange krav som er tellende og klima er ett av de svært viktige punktene vi skal vurdere tildeling etter, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Øyvind Moshagen til Byggeindustrien.

- Så da utelukker du ikke at vi får en ny Mjøsbru i tre?

- Vi håper jo det kan være innslag av tre i brua og at det er grupperinger som tør å satse på det som materiale. Men når det er sagt, så er det viktig å nyansere trebegrepet litt. En trebru, slik vi og andre har vurdert, består tross alt av 80 prosent betong, sier Moshagen.

Helst kombinasjon av flere materialer

Men hvorvidt markedet vil kunne levere i tre, er han usikker på i dag.

- Vi er ikke sikre på om det er et leverandørmarked for det, men vi håper på mest mulig spredning og variasjon i materialbruken - enten det er tre, stål, betong, kompositt eller kanskje helst kombinasjon av alle materialer. Det er mange spennende muligheter, sier Moshagen.

Han håper på også på et bredt utvalg av leverandører å velge mellom.

Men brusignalene fra anleggsbransjen har ikke vært lystig lesning for byggherrene som ønsker norske brubyggere.

Interessen for å bygge store bruprosjekter har dalt kraftig blant de norske entreprenørene.

- Vi synes det er pussig og rart at den norske, dyktige anleggsbransjen ikke ønsker å bygge store konstruksjoner slik de har gjort før. Jeg håper de blir med å konkurrere. Vi har imidertidig gode signaler fra flere norske rådgivere som ønsker å bidra på spesielt ny Mjøsbru. Derfor håper vi også norske entreprenører våger å bli med, sier Moshagen.

Motorvei på ni kilometer

Han understreker at Mjøsbrua ikke utgjør hele prosjektet som har en entreprisekostnad på 2,5 milliarder eksklusiv moms.

- Brua er den største komponenten, men kontrakten innholder også ni kilometer med motorvei, sier Moshagen.

Konkurransebeskrivelsen som ble lagt ut tirsdag, ble først ble omtalt av Veier24.no.

Prosjektet inkluderer prosjektutvikling og utbygging av cirka 11,3 kilometer komplett firefelts motorvei med ny Mjøsbru på cirka 1,6 kilometer.

Det skal også bygges to kryss og en rekke mindre konstruksjoner.

Prosjektet inkluderer også utvikling av reguleringsplan til vedtak, med utgangspunkt i vedtatt kommunedelplan.

Verdien på kontrakten er i utlysingen anslått til ca 2,5 milliarder kroner.

Kontraktens varighet er satt til fra 1. juli 2020 til 30. september 2025.

Tildelingskriteriene er vektet slik i utlysingen:

  • Prestasjonsbegrunnelse ny Mjøsbru: 20 prosent
  • Risikovurdering: 15 prosent
  • Kompetanse og erfaring: 25 prosent
  • Prestasjonsbegrunnelse hele strekningen: 20 prosent
  • Pris: 20 prosent

Nye Veier har lyst ut oppdraget som en konkurranse med forhandling.

Av de som melder seg, planlegger Nye Veier å plukke ut tre til fem leverandører som blir med videre i prosessen. Dersom det ikke er tre kvalifiserte leverandører, forbeholder selskapet seg retten til å gå videre med to leverandører.

Fristen for å melde seg på er 6. september i år.

Powered by Labrador CMS