Nye telefoner sprenger nettet?

Post- og teletilsynet synes det høres rart ut at kapasiteten på Telenors nett skal ha blitt sprengt på en helt vanlig fredag.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Fakta om feilene i Telenors mobilnett

* Mandag 23. mai sørget en gravemaskin og et fallende tre for at to telekabler i Telenors nettet ble kuttet omtrent samtidig. Dette førte til at tusener av telefonkunder over store deler av landet var uten dekning i flere timer.

* Rundt 3 millioner kunder ble rammet av en feil i Telenors mobilnett fredag 10. juni. SMS-, data- og taletrafikk ble slått ut.

* Fredag 17. juni ble selskapet rammet av en ny feil. Denne gangen ble hovedsakelig kunder i 2G-nettet rammet.

Telenor setter inn strakstiltak

Telenor jobbet lørdag med å få på plass mer utstyr for å håndtere trafikkmengder som den som slo ut mobilnettet fredag.

Dette er arbeid som normalt tar flere måneder, men selskapet vil forsøke å gjøre det på et par dager, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge til NTB.

Telenor-ledelsen holdt lørdag formiddag et statusmøte for å få oversikt over situasjonen og å avgjøre hvilke tiltak som skal settes inn.

– Mobiltrafikken er stabil, og alt fungerer som normalt. Tiltakene vi satte inn fredag, virker. Tiltakene fra forrige fredag begrenset også problemene nå, sier Amundsen. (©NTB)

– Hvis dette stemmer, er det overraskende, sier tilsynets direktør Willy Jensen til Aftenposten.

Han regner med at Telenor selv vil sørge for å utvide kapasiteten siden situasjonen er såpass alvorlig. – Det er et problem for kundene, men det er jaggu et problem for Telenor også, sier Jensen.

Mange signaler

Telenor Norge-sjef Ragnar Kårhus opplyser at den såkalte signaleringstrafikken i nettet har vært høy. Signalering omfatter blant annet data som mobiltelefonen sender for å fortelle hvor den er, for å koble opp samtaler eller for å sjekke e-post.

– Vi erkjenner at vi har undervurdert behovet for signaleringskapasiteten, sier Amundsen.

Han kan ikke forklare hvorfor dette har skjedd og vet heller ikke når kapasiteten vil være god nok.

For smarte telefoner?

Samtidig peker Kårhus på at økt bruk av såkalte smarttelefoner har ført til økt trafikk. Dette holdes fram som en mulig årsak til problemene.

– Gjennomgående vil mer moderne telefoner og andre mobile apparater ha mye mer av den type trafikk fordi de har applikasjoner som hele tiden utveksler informasjon som GPS og annet, sier Kårhus til Dagbladet.

Telekomekspert Tore Aarønæs synes imidlertid at også denne forklaringen høres merkelig ut.

– Telenor vet nøyaktig hvor mange iPhoner de har i nettet, påpeker han overfor Aftenposten.

Også forrige fredag førte kapasitetsbegrensningene til at Telenor fikk problemer med mobilnettet en lang periode

Powered by Labrador CMS