Selskapet Nussir har fått konsesjon til å drive en kobbergruve i Repparfjorden og dumpe avfallet i fjorden.
Foto: Mads Suhr Pettersen / NTB scanpix
Nussir-gruva landet historisk milliardkontrakt – Naturvernere raser mot Hammerfest kommune
Gruveselskapet Nussir presenterte tirsdag norgeshistoriens største kobberkontrakt. Naturvernere raser, mens Hammerfest kommune jubler over arbeidsplasser.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
Den kontroversielle kobbergruva er ett steg nærmere driftsstart etter at kontrakten med det tyske konsernet Aurubis ble underskrevet. Den er ifølge NRK verdt rundt 10 milliarder kroner over ti år.
Varaordfører Terje Wikstrøm i Hammerfest kaller det en gledens dag. Han håper på opp mot 300 arbeidsplasser knyttet til gruvedriften i Repparfjorden. Men planen om å dumpe avfallet ut i fjorden, får naturvernere til å rasle med sablene etter at kontrakten ble underskrevet.
– Det er totalt uakseptabelt å bruke en ren og levende fjord som avfallsplass for gruveindustrien, uansett hvilke samarbeidspartnere Nussir får inn. Vi kommer til å fortsette kampen for å stanse dette prosjektet, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.
Utfordrer fisket og reindriften
Nussir har konsesjon til å dumpe gruveavfallet i sjøen. Naturvernforbundet skriver i en pressemelding at to millioner tonn gruveslam årlig vil ramme samisk naturgrunnlag og naturbaserte næringer som fiske og reindrift.
– Nussir kunne blitt en pionerbedrift i verdenssammenheng hvis de hadde funnet alternativ bruk av avfallsmassene, noe som er fullt mulig i dag, sier Leif Wasskog, leder i Naturvernforbundet i Finnmark.
Vil kontakte tyskerne
Wasskog reagerer sterkt på at Hammerfest kommune jubler over gruvekontrakten.
– Det ironiske er at Hammerfest kommune arbeider veldig bevisst for å skaffe midler til opprydding av Hammerfest havn, som er en av de mest forurensede havneområdene i landet. Samtidig ønsker de velkommen en gigantisk forurensing i annen del av kommunen. Forstå det den som kan, sier Wasskog.
Naturvernforbundet planlegger nå å ta kontakt med det tyske selskapet og informere dem om hvor miljøskadelig de mener prosjektet er.