Lars Chr. Fredenlund er administrerende direktør i Cobuilder. Foto: Cobuilder
Lars Chr. Fredenlund er administrerende direktør i .

Norsk teknologiselskap skal gi EU digitaliseringsråd

Teknologiselskapet Cobuilder vant EU-anbud og skal gi råd om digitaliseringen av den europeiske byggebransjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Sammen med den spanske standardiseringsorganisasjonen UNE og forskingsorganisasjonen TECNALIA har norske Cobuilder vunnet anbudet for å gjennomføre en mulighetsstudie om en EU-database som en del av den kommende forordningen for byggevarer (CPR), som for tiden er under revisjon.

De tre aktørene skal levere en teknisk vurdering for ulike løsninger for en EU-database, eller et system for byggevareprodukter til EU-kommisjonen.

– Vi må forstå og bestemme hvordan produktdata skal struktureres, deles og administreres på tvers av næringen. Grunnen til at vi ikke har lykkes med dette tidligere er byggenæringens fragmenterte natur og kompleksitet. Signalene som nå kommer fra EU om at det haster med å nå klimamålene i EU Green Deal, utvikle digitale loggbøker, og at digitalisering av byggenæringen er et av tiltakene som vil gi et viktig bidrag, vil definitivt sørge for fortgang i dette arbeidet, kommetnerer Lars Chr. Fredenlund, Cobuilders administrerende direktør i en pressemelding.

Mulighetsstudiet som Cobuilder er en del av, støttes av en bred gruppe industriinteressenter over hele Europa, blant annet Construction Products Europe, FIEC, Construction SMEs Europe, GS1, og BuildingSMART International.

– Å finne ut hvordan en felles EU-database eller system for byggevarer kan settes opp, hvordan man utveksler data via en digital ytelseserklæring smart, og hvordan man bruker dataordbøker, representerer en mulighet og et viktig skritt mot å løse hvordan ambisiøse lovverk og reguleringsinitiativer kan slås sammen og implementeres i praksis. Dette vil definitivt flytte bransjen som helhet og bidra til at vi når klimamålene, sier Steen Sunesen i BuildingSMART Norge om avtalen.

– Digitale produktpass for byggevarer er en del av EUs Green Deal, en strategi for grønn vekst som skal sikre et mer bærekraftig og konkurransedyktig Europa. Målet er å fremme bærekraftig produksjon og muliggjøre overgangen til sirkulær økonomi. Vi i GS1 ser på det som nå skjer som en stor mulighet for bygge- og anleggsnæringen i Norge, sier Knut Mathisen i GS1 Norge i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS