Norkart lanserer digital byggesøknadsløsning forprivatpersoner

Norkart lanserer en digital innbyggerløsning for byggesøknader slik at privatpersoner skal kunne levere enkle byggesøknader helautomatisk til kommunen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Det skriver Norkart i en pressemelding onsdag.

Det finnes allerede flere digitale byggesøknadsløsninger for profesjonelle søkere. Onsdag 16. september lanserte Norkart en løsning for privatpersoner.

– Jeg er så glad for at den første søknadsløsningen spesielt tilpasset private brukere er på plass. Dette er en viktig milepæl for digitalisering av byggesøknadsprosessen, sier Kari Befring Bjørnstad, fagdirektør i Direktoratet for byggkvalitet, i pressemeldingen.

Norkarts løsning for privatpersoner, eByggesøk, skal veilede søkerne gjennom søknadsprosessen ved hjelp av konkrete spørsmål tilpasset den enkelte byggesaken. Brukeren trenger dermed ikke å lete etter relevant regelverk på egen hånd, skriver Norkart om den nye tjenesten.

– Å tenke at én løsning kan brukes av alle, er gammeldags og avleggs. Gjennom arbeidet med forbedring av veiledningen til byggereglene og ellers i digitaliseringsarbeidet har vi sett hvor stor betydning brukertilpasning har. Og når regelverket er så komplekst som på vårt område, er dette desto viktigere, sier Bjørnstad.

Brukstillatelse først

I første omgang lanserer Norkart muligheten til å søke om bruksendring gjennom eByggesøk.

– De fleste av oss søker kanskje kommunen om tillatelse til bygging eller endring én eller to ganger i løpet av livet. Regelverket er omfattende og kan være vanskelig å forstå. Eksempelvis er ikke alle huseiere klare over at boden de har innredet og tatt i bruk som soverom, er ulovlig, eller at kjelleren de har tatt i bruk som kjellerstue heller ikke er lovlig, men krever en søknad om bruksendring. Fordelen med å ha tillatelse til å endre bruken av et rom, er at man har dokumentasjonen i orden når man for eksempel skal selge, sier fagansvarlig Linn-Ida Ellingsen i Norkart.

Lanserer flere muligheter

I løpet av høsten 2020 vil Norkart også lansere muligheten til å kunne sende inn søknad om flere tiltak i eByggesøk-løsningen. Før utgangen av 2020 kan privatpersoner blant annet søke om å sette opp tilbygg til egen bolig, bygging av større garasjer og frittstående bygg, riving av bygg og deling/fradeling av eiendom, heter det i pressemeldingen.

Digitale byggesøknader benytter Direktoratet for byggkvalitets regelverksplattform på Altinn, Fellestjenester Bygg. Fellestjenester Bygg skal sikre at søknaden er komplett før den sendes til kommunen.

– For at kommunen skal kunne behandle en byggesøknad, må denne være komplett. Ved å sende byggesøknaden og nabovarselet digitalt, sparer man både tid og penger. I tillegg kontrolleres søknaden opp mot regelverket og sjekkpunkter som Direktoratet for byggkvalitet har utarbeidet, slik at det vil være enklere for privatpersoner å sende inn komplette søknader. Dette bidrar til raskere behandlingstid i din kommune, sier Ellingsen i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS