Julitrafikken på veiene krevde ni menneskeliv. Det er fem færre enn i juni, og tre færre enn i juli i fjor. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
Julitrafikken på veiene krevde ni menneskeliv. Det er fem færre enn i juni, og tre færre enn i juli i fjor. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen

Ni personer omkom på norske veier i juli

Julitrafikken på veiene krevde ni menneskeliv. Det er fem færre enn i juni, og tre færre enn i juli i fjor. Det viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert
Hilde Halås Hasseløsæther er fungerende avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
Hilde Halås Hasseløsæther er fungerende avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

I de sju første månedene av året har 61 personer omkommet i trafikken. På samme tid i fjor var tallet 58.

– Det er færre omkomne i juli enn i juni, men fortsatt er det dessverre for mange som omkommer i trafikken, sier Hilde Halås Hasseløsæther, fungerende avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen, i en pressemelding.

– I Nasjonal transportplan er det et mål at det innen 2030 skal være maksimalt 350 drepte og hardt skadde i trafikken, hvorav maksimalt 50 drepte. Med dagens utvikling ligger vi dessverre ikke an til å nå det målet. For å oppnå en bedre trafikksikkerhetsutvikling må vi gjøre mer av det vi vet virker, og sammen med de andre aktørene på feltet har vi en plan for å lykkes med å redusere antallet alvorlige ulykker, sier Halås Hasseløsæther.

Tre av de trafikkdrepte i juli var fører eller passasjer på motorsykkel. Det betyr at i alt 16 personer er drept i MC-ulykker hittil i år, mot ni i samme periode i fjor. Av disse var fire fører eller passasjer på lett MC, mot tre i samme periode i fjor. Halås Hasseløsæther peker på noen av utfordringene som gjelder MC spesielt.

– Motorsyklister er mindre beskyttet enn bilister, men kjører i samme hastigheter. Derfor er de på MC langt mer utsatt for alvorlige skader og død når ulykken er ute. Ungdom som kjører lett motorsykkel, har i tillegg den sårbarhetsfaktoren at de har relativt lite trafikkerfaring i forhold til eldre trafikanter. Og det er krevende å kjøre MC; det kan få store konsekvenser å gjøre feil som plassering i kjørebane og fart i kurver. De fleste dødsulykker med MC skjer ved utforkjøring i kurve.

Hilde Halås Hasseløsæther ber alle om å ferdes ekstra hensynsfullt i forbindelse med hjemfarten fra sommerferie som nå står for døra for mange.

– Statens vegvesen oppfordrer alle til å opptre på en måte som ivaretar sikkerheten både til en selv, egne passasjerer og andre trafikanter. Beregn god tid, kjør forsiktig og etter forholdene, vær oppmerksom på det som skjer rundt deg, og unngå å bli tatt av stressfølelsen om du blir liggende i kø eller skal rekke en ferje.

Powered by Labrador CMS