Dronepilot og stikningsingeniør Mikkel Myrvold i NCC .
NCC tar av med egenproduserte droner
NCCs stikningsingeniører i Sverige har skrudd sammen seks droner for å trygge og effektivisere arbeidet.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Dronepilot og stikningsingeniør Mikkel Myrvold i NCC har allerede gjort flyoppdrag for konsernet i Sverige, og venter nå på at NCC i Norge skal få de nødvendige tillatelser hos Luftfartstilsynet.
− Tilsynet krever det samme av oss for å fly droner i selskapet som de ville krevd av en helikopterbedrift. Søknaden ligger inne hos dem nå, og vi håper å trykke på knappen i løpet av en måned, sier Myrvold.
Selv setter han pris på det strenge regimet, da det hindrer useriøse aktører fra å forlate bakken.
Myrvold ser for seg et behov på mellom tre og fire droner for å dekke den norske virksomheten til NCC.
− Vi bruker dronene til å fotografere og dokumentere fremgangen i prosjekter, men hovedgrunnen til at vi satser på droneflygning, er at det gjør stikningsarbeidet både tryggere og raskere. Ved å dokumentere terrenget fra lufta, slipper stikningsingeniørene å bevege seg på potensielt farlige steder, innimellom anleggsmaskiner, eller kanskje ved farlige kanter. I tillegg kan man dekke et område på én dag fra lufta som det ville tatt en mann på bakken to uker å kartlegge, sier han.
Ved at NCC står for konstruksjonen av dronene selv, har de også store besparelser på pris.
− Det er noen modellflyentusiaster i stikningsgruppa i Sverige som skrur dem sammen i kjelleren. Dermed får vi godt utstyrte droner for 50 prosent av ordinær pris, sier Myrvold.