Ellingard monterer sjelden solvågstein på fasade i Oslo
Ellingard Naturstein monterer en sjelden steintype som har gått ut av produksjon på veggene til Norges Rederiforbund i Rådhusgata i Oslo.
Det skriver Ellingard i en pressemelding denne uken.
Hovedentreprenør for fasaderehabiliteringen i Rådhusgata 25 i Oslo er Buer Entreprenør, med Ellingard Naturstein som underleverandør.
Bygningen ble ført opp i 1932, og den gamle fasade-steinen, som ikke var festet godt nok, har etterhvert begynt å løsne fra veggene, heter det i pressemeldingen. Ellingard Naturstein fikk oppdraget med å rehabilitere 2.000 kvadratmeter med steinfasade, og steinen på 50 kvadratmeter av dette må byttes helt ut. I tillegg skal 5.000 bolter skiftes ut. Arbeidene startet i april i år, og den nye fasaden skal være ferdig i september.
– Det viste seg jo å bli et veldig utfordrende oppdrag siden det dreide seg om en veldig sjelden steinart som ikke lenger er i produksjon, sier Ellingard Natursteins prosjektleder Bjarg W. Andersen.
Solvågstein
Det syv etasjer høye bygget har innslag av solvågstein-pyroksenitten fra Nordland
– Det som gjør Solvågsteinen spesiell er at den har veldig høy tetthet og at den glitrer på grunn av pyroksenkrystallene. I tillegg er den lett å bearbeide. Utfordringen var å oppspore det gamle steinbruddet, finne nok mengde brukbar stein, samt frakte det til Rådhusgata i Oslo, forteller Andersen.
Ny vei
Onsdag i 12. juni kunne Ellingard Naturstein presentere første eksempel på en ferdig bearbeidet fasadestein av solvågstein-pyroksenitt på prosjektet. Steinen var hentet fra et steinbrudd utenfor Bodø som hadde vært nedlagt i nesten 50 år. For å få ut totalt rundt 20 tonn med stein, måtte man bygge en 70 meter lang ny vei.
– Den nye steinen var helt lik eksisterende stein på fasaden. Nå får vi bevart en flott fasade i Oslo på en perfekt måte. Dette har jo ikke akkurat vært en rimelig affære, men så er da både Norges Rederiforbund og Byantikvaren strålende fornøyd med løsningen av utfordringen, uttaler Norges Rederiforbunds innleide prosjektleder Iver Andresen fra ISS Facility Services.