Næringens viktigste utstillingsvindu

Det er lagt ned et omfattende arbeid fra både arrangørens side og fra utstillerne i forkant av Bygg Reis Deg 2017 som starter onsdag. Det gjør at vi alle har store forventninger til høstes store samling i byggenæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Bygg Reis Deg er en viktig institusjon i byggenæringen i Norge. Arrangementet står for kontinuitet – men er samtidig i stor grad med på å fremme byggenæringens muligheter og ikke minst innovasjonsevne.

Bygg Reis Deg arrangeres hvert andre år, hvilket betyr at det for hver messe åpner seg gode muligheter for fornying når de skal ta tempen på en av landets aller viktigste næringer. Gjennom mange år var Bygg Reis Deg et viktig samlingsted både for private kunder og proffene. Foran messen i 2011 besluttet styret i Bygg Reis Deg AS å rendyrke messen som proffenes klare samlingssted. Det var en riktig beslutning. Med dette fikk messen mulighet til å rendyrke sin innretning med fokus på den profesjonelle delen av næringen – noe som også har medført at utstillerne har kunnet spisse sitt budskap. Man klarer nå i lagt større grad enn tidligere å få dette til å bli næringens store møteplass – stedet hvor alle deler av bygg-, anlegg- og eiendomsnæringen samles for å hente inspirasjon og både dele og ta til seg ny kunnskap.

Med dette grepet har vi sett en rendyrking av utstillingen – der man dermed i langt større grad fokuserer på de profesjonelle besøkende – og innretter utstillingen etter dette. Det gir også en høyere kvalitet for de besøkende – og ikke minst bedre utbytte for utstillerne. Dette har også medført at messen holder stengt søndag. Dermed har besøkstallene vært noe lavere de senere årene – men dette er ikke unaturlig med et stadig sterkere fokus på proff-kundene. De aller fleste tilbakemeldingene vi har hørt fra de siste messene tyder på at utstillerne er mer fornøyde med kvaliteten på de besøkende enn noen gang - og det er tross alt det aller viktigste.

Dette vises også igjen på antall solgte kvadratmeter i messehallene. Det er i år over 560 utstillere, fordelt på rundt 19.000 kvadratmeter – det er ny rekord. Messen var nærmest utsolgt allerede i sommer – noe som tyder på at interessen er stor for å delta på høstens store samling på Lillestrøm. Det er dermed ikke bare de gode tidene i byggenæringen som gjør at utstillingen er full – dette er også et kvalitetstegn for selve messen. Folk hadde ikke kommet tilbake år etter år om man ikke følte man som utstiller og besøkende fikk et utbytte av å være til stede. Størrelsen på årets messe understreker også behovet for de gode fysiske møteplassene i dagens samfunn. Mye av kommunikasjonen i dag foregår elektronisk - men vi har fortsatt et behov for å møtes ansikt til ansikt – det er da de virkelig gode ideene og innovasjonsarbeidet kommer frem.

Den kanskje største endringen på Bygg Reis Deg i løpet av de senere årene i forhold til tidligere messer, er introduksjonen av Bygg Reis Deg som en konferansearena i tillegg til å være en utstillingsmesse. Å sette opp et konferanseprogram er noe man har gjort på de 3-4 siste messene – og i år har man tatt dette enda et skritt lenger – og arrangøren har etablert konseptet «Det norske byggemøte». I denne rammen skal det i løpet av de fire messedagene arrangeres over 100 konferanser og seminarer. Det er definitivt litt av en oppgave å sette sammen et slikt program – og ikke minst sørge for at folk får presentert hva som skal skje på en god måte slik at man får fylt opp de ulike arenaene. Her er det lagt en stor jobb fra arrangørens side – i samarbeid med ulike deler av næringen. Det finnes dermed en rekke dyktige navn på talerlisten. Som en del av konferanseprogrammet er det også etablert en digital arena – hvor de besøkende skal få bedre kjennskap til utviklingen av den digitale byggenæringen – både gjennom teoretiske og praktiske eksempler.

Høstens store møteplass vil dermed by på et bredt spekter utstillinger og konferanser, men i sum handler dette om kunnskap og innovasjon. Byggenæringen er omfattende og spredt over hele landet – og trenger dermed en slik møteplass for å samle de gode produktene, ideene og kunnskapen som finnes i de mange tusen bedriftene innen næringen. Nå er det opp til næringens aktører å benytte det store og viktige utstillingsvinduet i løpet av de fire hektiske dagene i midten av oktober.

Vi i Byggeindustrien/bygg.no jobber tett sammen med Bygg Reis Deg. Vi har laget Bygg Reis Degs offisielle messemagasin. Her skal du finne det aller meste av praktiske opplysninger rundt arrangementet og ikke minst mange spennende og informative artikler og reportasjer om og rundt messen – i tillegg til en rekke saker fra vår omfattende og spennende byggenæring.

Vi er selvsagt også til stede med egen stand og mange av våre ansatte på messen. Her vil vi daglig oppdatere bygg.no med en rekke nyheter – samtidig som vi også gir ut den daglige messebulletinen.

Messemagasinet finner du her

Powered by Labrador CMS