Volvo Construction Equipment utvider nå sitt elektriske sortiment med den første elektriske korthekk gravemaskinen på hjul, den 15 tonn tunge EWR150 Electric.Foto: Volvo CE.
Nå kommer Volvo med elektrisk hjulgraver
Volvo Construction Equipment lanserte nylig selskapets førsteelektriske korthekkgraver på hjul. To nye elektriske hjullastere imellomstørrelsen er også på vei.
Lanseringene fant sted under arrangementet Volvo Days 2024 i Eskilstuna i Sverige i slutten av mai.
Volvo Construction Equipment utvider nå sitt elektriske sortiment med den første elektriske korthekk gravemaskinen på hjul, den 15 tonn tunge EWR150 Electric.
Annonse
Volvo CE opplyser i en pressemelding at modellen vil være tilgjengelig fra midten av 2025 for utvalgte kunder i Tyskland, Frankrike, Sverige, Norge og Nederland.
Volvo skriver i meldingen at energigjenvinningsfunksjoner som elektrisk framdriftsmotor gjør det mulig å arbeide en hel dag på én lading. Den elektriske Volvo hjulgraveren kan deretter lades over natten å koble den integrerte ombordladeren (32 Ampere) til en stikkontakt eller veggboks. Maskinen kan også lades opp på en drøy time med ulike hurtigladere, skriver Volvo CE.
Ifølge Volvo CE er hjulgraverens batteri utstyrt med et varmestyringssystem som sørger for at de holder riktig temperatur og dermed oppnår lang levetid.
Volvo CE lover også at EWR150 Electric kommer med et forbedret førerhus med oppdateringer sammenlignet med dieselmodellen.
20-tonns el-hjullaster
Under Volvo Days 2024 ble også hjullasteren L120 Electric lansert. Maskinen har en driftsvekt på 20 tonn og løftekapasitet på seks tonn.
Ifølge den svenske maskinprodusenten vil den nye el-hjullasteren blant annet bli rullet ut i utvalgte markeder i Europa fra fjerde kvartal 2024.
Volvo CE skriver i pressemeldingen at L120 Electric vil klare en hel arbeidsdag på rundt 5-9 timer på én lading, avhengig av bruksområde og miljø.
Den kan lades opp fra 10 til 100 prosent på 1 time og 40 minutter med en 180 kW DC hurtiglader eller Volvos mobile ladeenhet PU500. Eventuelt sju timer med en 40 kW DC ekstern lader, som er egnet for lading over natt, opplyser Volvo CE.
L90 Electric
Volvo kommer også med den elektriske hjullastermodellen L90 Electric. 15-tonneren vil være tilgjengelig for utvalgte markeder i Europa i 2025.
Volvo CE skriver at L90 Electric i likhet med L120 Electric har dedikerte elektromotorer for fremdrift og hydraulikkmotor, noe som gir full tilgjengelig effekt til begge systemene, og har også raskere respons og kortere syklustid enn konvensjonelle modeller.
For L90 Electric skyldes dette i stor grad den Volvo-designede transmisjonen, som er helt ny og spesialbygd for den elektriske plattformen, opplyser Volvo CE.
L90 Electric har ifølge Volvo CE en driftstid på 4-5 timer i de fleste mellomtunge bruksområder, og en hel arbeidsdag i lettere bruksområder. I likhet med sin storebror gjenvinner den elektriske framdriftsmotoren på L90 Electric energi ved å fungere som dynamo ved nedbremsing, noe som sikrer lengre driftstid og lengre levetid på bremsene, skriver Volvo CE i meldingen.
L90 Electric kan lade fra 0 til100 prosent på cirka 70 minutter ved hjelp av en 150 kW DC-hurtiglader eller en mobil PU500 ladeenhet, mens ombordladeren for vekselstrøm kan lade opp på 6-7 timer for lading over natt,opplyser maskinprodusenten.