Bybanen til Fyllingsdalen i Bergen blir rundt en milliard kroner dyrere enn budsjettert. Vestland fylkeskommune tar selvkritikk etter budsjettsmellen.
Foto: Marit Hommedal / NTB
Milliardsprekk for Bybanen i Bergen
Bybanens nye trasé til Fyllingsdalen i Bergen blir en milliard kroner dyrere enn budsjettert. Samtidig trekker prosjektdirektøren seg etter ti år i jobben.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Prosjektet har dessverre ikke hatt tilstrekkelig kontroll med den løpende kostnadsutviklingen, og det tar vi selvkritikk for, skriver Håkon Rasmussen, avdelingsdirektør for mobilitet og kollektiv i Vestland fylkeskommune, i en pressemelding onsdag.
Bybanen til Fyllingsdalen skal etter planen åpne i november i år. Den nye budsjettoverskridelsen skyldes blant annet kraftig prisvekst i bygg- og anleggsbransjen, merkostnader for grunnerverv og andre uforutsette kostnader, ifølge fylkeskommunen.
Samtidig har prosjektdirektør Roger Skoglie, som har ledet arbeidet med utbyggingen av Bybanen siden 2012, valgt å trekke seg.
Rasmussen opplyser til Bergens Tidende at prosjektdirektøren trekker seg fordi han synes det er uheldig at budsjettoverskridelsen kommer fram på den måten den gjør, og så sent i prosjektet.