Det skriver Onninen-eier Kesko i en pressemelding torsdag.
– Vi har spisset innsatsen inn mot installasjonsmarkedet, som er området vi er aller sterkest på. Herunder også billadere, hvor det har vært en formidabel boom i 2021. Satsningen har gitt strålende resultater, og Onninen tar betydelige markedsandeler i Norge. Vi er virkelig på offensiven innen elektro nå, sier administrerende direktør for Kesko Norge, Hilde Kristoffersen, i pressemeldingen.
Annonse
Omsetningen til Onninen landet i 2021 på 296 millioner euro, som er en vekst på 23,3 prosent i løpet av året. Onninen har nå en markedsandel på 21 prosent ifølge statistikk fra Virke. Markedsandelen har økt betydelig gjennom året, skriver Kesko.
Tallene til Onninen kommer frem under morselskapet Keskos kvartalspresentasjon. Her presenteres også tall for Byggmakker, som har god vekst i 2021.
– Vi er fornøyde med veksten i Byggmakker, og at vi gjennom året har befestet posisjonen som en av de ledende byggevarekjedene i Norge. Alt i alt kan vi se tilbake på et sterkt år for byggevarebransjen i Norge, men i 2022 skal vi markere oss ytterligere og bli mer offensive i markedet, sier Kristoffersen.
Byggmakker har omsatt for 721 millioner euro i løpet av 2021, en vekst på 10,2 prosent, heter det i pressemeldingen.
Tallene for fjerde kvartal 2021 viser at omsetningen for Onninen var på 86 millioner euro, en vekst på 23,6 prosent. Byggmakker omsatte for 173 millioner euro i fjerde kvartal, en vekst på åtte prosent.