Veidekke har fjernet årsaken til utslipp fra betong i byggingen av deres nye hovedkontor i Oslo. Bærekraftsdirektør Catharina Bjerke bruker ekstremlavkarbonbetongen som et eksempel på effektfullt nybrottsarbeid.Foto: Marius Lysø
Kåring: Veidekke er Norges tredje mest bærekraftige selskap
Nylig kåret Time Magazine 13 norske selskaper til å være blant verdens 500 mest bærekraftige, med Veidekke på tredjeplass. Bærekraftsdirektør i Veidekke, Catharina Bjerke, sier kåringen henger høyt og er gledelig.
Time Magazine har ved hjelp av analyseselskapet Statista rangert 5.000 selskaper utfra markedsverdi, inntekter og plass i offentlig rom. Kriteriene innebar ekskludering av ikke-bærekraftige selskaper, og strenge vurderinger av engasjement, vurderinger, rapportering, åpenhet, og miljømessige og sosiale nøkkelindikatorer.
Undersøkelsen har resultert i en topp 500-liste, som også er omtalt i Finansavisen.
Annonse
Veidekke er den eneste norske entreprenøren som kom på listen på 212. plass, og er dermed Norges tredje mest bærekraftige selskap, ifølge Time Magazine.
Bærekraftsdirektør i Veidekke, Catharina Bjerke, svarer på hvordan det føles å jobbe i en bedrift som er mer bærekraftig enn mange av verdens mest kjente selskaper:
– Vi skal sette dette i dimensjon, for vi er tross alt kåret til nummer 212 i verden. Det er mange som er foran, men det som er litt flott og Time Magazine skriver, er mens mange bransjer ikke produserer fysiske produkter som bank, teknologi og rådgivning, så viser Veidekke at bærekraft er mulig selv om vi produserer ting. Vi synes det er stas at vi kommer ut som det tredje beste selskapet i Norge, sier Bjerke til Byggeindustrien.
–Hva tror du er hemmeligheten bak Veidekkes suksess innen bærekraft?
– Jeg tror det er viktig å ha med seg her at bærekraft er et begrep som brukes om så mangt. I denne kåringen er det lagt vekt på klima, men bærekraft rommer mye mer. Likevel er det gledelig at de både ser på at man rapporterer og er transparente, og at vi i praksis har redusert klimagassutslipp. De har sett på resultatet av det man faktisk har redusert, og at man har satt seg mål for hele verdikjeden. Det henger høyt, svarer Bjerke.
–Hva blir neste store steg for å sikre Veidekke Norges førsteplass på lista?
– Dette dreier seg om å gjøre valg hver dag i produksjonen, så vi velger de riktige løsningene. Det er om å gjøre at vi er tidlig inne, og kan være med å gi gode råd til hvordan sette lavest fotavtrykk på det enkelte prosjektet. Mye kan bestemmes før det første spadetaket gjøres, blant annet på konstruksjon og materialvalg, sier bærekraftsdirektøren.
– Vitnesbyrd om urokkelig forpliktelse til bærekraft
Schneider Electric er ikke et norsk selskap, men opererer i Norge. De leverer energistyring og automasjon, og havnet på Time Magazines førsteplass over verdens mest bærekraftige selskaper.
– Vi er utrolig beæret over å bli anerkjent som verdens mest bærekraftige selskap. Denne prestasjonen er et vitnesbyrd om vår urokkelige forpliktelse til bærekraft, som er integrert i alt vi gjør. Vi tar hensyn til miljø, samfunn og godt styresett i alle våre beslutninger og daglige operasjoner. Det er derfor vi presser hardt på for å gjøre enda mer fremgang på våre bærekraftsmål og sikre at alle bidrar til å skape en positiv og varig effekt, sier Peter Herweck, administrerende direktør i en pressemelding fra Schneider Electric.
Av de norske selskapene var det Storebrand som kom øverst med en 41. plass, etterfulgt av Scatec på 99. plass.
Vil at alle i verdikjeden skal snakke samme klimaspråk
Veidekke kom som nevnt på listens 212. plass, og var nummer tre blant norske bedrifter på listen.
Bærekraftsdirektøren i Veidekke beskriver entreprenørens arbeid med bærekraft som «breddeidrett».
–Hva var din første reaksjon da du hørte at Veidekke ble rangert som Norges tredje mest bærekraftige selskap av Time Magazine?
– Jeg er veldig stolt av menneskene i Veidekke. Det gjøres gode valg hver dag for den utviklingen vi har, og dette er breddeidrett. Det mest effektfulle vi har gjort, har vært mye nybrottsarbeid. Vi har for eksempel vært innovative på det å fjerne årsaken til utslipp fra betong, og har brukt ekstremlavkarbonbetongen på et skolebygg i Trondheim og på det nye hovedkontoret til Veidekke som bygges nå, forteller Catharina Bjerke.
Ifølge bærekraftsdirektøren jobber Veidekke konkret for å sikre at de når en og en halv graders målet i «The Science Based Targets Initiative» (SBTI).
– Vi har satt klimamål i tråd med «The Science Based Targets Initiative». Det vil si at vi har satt mål om halvering av utslipp på kort sikt til 2030, og netto null innen 2045, sier Bjerke.
–Hvordan måler Veidekke suksessen av sine bærekraftsinitiativer?
– Deler av disse utslippene måler vi hvert kvartal, og resten årlig. Vi lager klimagassregnskap i tråd med det som heter GHG-protokollen. Det er standarden for hvordan man setter opp bærekraftsregnskap, og det har vi gjort i noen år nå. SBTI er noe vi oppfordrer alle i verdikjeden, også leverandører, til å gjøre, for da snakker vi samme klimaspråk, sier Bjerke.