Daglig leder Vegard Lundsrud i Star Transport (t.v), logistikkdirektør Lasse Skinstad i Moelven og daglig leder Elling Sveen i Woodtrans, satser på nullutslippstransport på norkse veier. Foto: Moelven.
Daglig leder Vegard Lundsrud i Star Transport (t.v), logistikkdirektør Lasse Skinstad i Moelven og daglig leder Elling Sveen i Woodtrans, satser på nullutslippstransport på norkse veier.

Bytter ut diesel-lastebiler med el og biogass

Varetransport er den største enkeltårsaken til klimautslipp fra Moelven. Nå er selskapet i gang med innfasing av nullutslipps-lastebiler i det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

To av transportselskapene Moelven samarbeider med har tatt i bruk hver sin nullutslipps-lastebil som begge skal serve industri-konsernets varetransport i det norske markedet.

Eidsvoll-selskapet Star Transport har investert i en el-lastebil til transport av listverk fra Moelvens fabrikk på Eidsvoll og ut til kundene. I tillegg har Woodtrans på Hamar tatt i bruk en ny biogasslastebil som frakter flis og trelast for Moelven.

– Star Transport er en av de minste transportørene til Moelven, mens Woodtrans er blant de største. Det er gledelig at vi har transportører i begge ender av skalaen som ønsker å satse på ny teknologi, sier logistikkdirektør Lasse Skinstad i Moelven, i en pressemelding.

Milepæl

Varetransport er den største enkeltårsaken til klimautslipp fra Moelven. Skinstad beskriver derfor satsingen på nullutslippstransport som en milepæl i Moelven sitt bærekraftsarbeid.

– Det er i tråd med vårt mål om å tilby våre kunder de mest bærekraftige løsningene, sier han.

Avhengig av transportørene

Skinstad presiserer overfor Byggeindustrien at Moelven er en transportkjøper uten egne lastebiler. Selskapet er derfor avhengig av at transportørene gjør investeringer i nullutslippsteknologi.

– Transportørene er på sin side avhengig av rammevilkår og forutsigbarhet, ikke minst fra myndighetene sin side, som bidrar til å tilrettelegge for det grønne skiftet på landeveien. Moelven tar ikke stilling til typen teknologi som transportørene skal investere i, men vi legger til rette slik at vi blant annet har transportavtaler med lang varighet som gir den langsiktigheten og tryggheten transportørene trenger, sier Skinstad til Byggeindustrien.

Konkurransedyktig

Han understreker også viktigheten av at grønn transport er konkurransedyktig.

– Biogassbilen Woodtrans har investert i har de samme driftskostnadene som en dieselbil og Woodtrans fikk Enova-støtte da den ble kjøpt. Biogass-investeringen er konkurransedyktig med fossilt brennstoff, opplyser Skinstad.

– På el-siden er det litt annerledes. Hvis den investeringen skal gå i pluss, så er man avhengig av å ha en ladekostnad som er fornuftig. El-lastebilen Star Transport har investert i skal kjøre et ruteopplegg hvor det ikke legges opp til kostbar hurtiglading langs veien. Det blir hovedsakelig nattlading med lave ladekostander og da blir det også et plussregnestykke, fortsetter han.

Raske på ballen

Da Moelven utfordret transportørene sine til å investere i nullutslippsteknologi, var både Star Transport og Woodtrans raske på ballen.

- Innfasing av nullutslippskjøretøy er et viktig steg i bærekraftsatsingen. For å nå målene er vi avhengige av en bærekraftig økonomi, og det legger Moelven til rette for. Vi er glade for å ha en oppdragsgiver som tenker fremover, og tør å gjøre en forskjell, sier daglig leder Elling Sveen i Woodtrans.

Det er Volvo Trucks som har levert de to el- og biogass-lastebilene til henholdsvis Star Transport og Woodtrans. Foto: Moelven.
Det er Volvo Trucks som har levert de to el- og biogass-lastebilene til henholdsvis Star Transport og Woodtrans.

Vegard Lundsrud er daglig leder og sjåfør i Star Transport. Han synes det er stas å være først ut i Moelven med tungtransport på el.

– Jeg er glad for at vi har en oppdragsgiver som legger til rette for at vi kan ta i bruk ny teknologi, spesielt når teknologien funker så bra. Lastebilen gir null utslipp uten at det går på bekostning av kapasiteten, sier han.

– Vi skal være en pådriver

– Når skal all transport i regi av Moelven være utslippsfri?

– Vi har ikke satt et årstall på det enda. Vi har sagt at vi i hele konsernet skal ha en karboneffektivisering på sju prosent i året, og transport er den største utslippskilden vår. Vi er som sagt avhengig av transportørene våre, men vi skal være en pådriver og en kravstiller slik at de de tar de grepene og de investeringene som trengs for å omstille bilparken sin, sier Lasse Skinstad i Moelven, til Byggeindustrien.

Tror markedet kan endre seg

Moelvens logistikkdirektør tror markedet for nullutslippsteknologi fort kan endre seg i løpet av de neste årene.

Skal vi nå ambisiøse klimamål trenger vi kombinasjonen av forskjellige teknologier fremover. Det viktigste for oss er å ha gode planer sammen med transportørene om videre innfasing av nullutslippsteknologi uavhengig av teknologi, understreker Skinstad.

Powered by Labrador CMS