Gjennomslag i Kristiansund
Torsdag kl 13. var det klart for gjennomslag i Atlanterhavstunnelen.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Deler av tunneldrivingen utviklet seg til en krevende jobb, etter raset 29. februar i fjor og leder for ekspertgruppen som ble nedsatt, professor Bjørn Nilsen ved NTNU, karakteriserer Atlanterhavstunnelen som Norges kanskje mest krevende tunnel.
Grundige forundersøkelser
Ved planlegging og bygging av Atlanterhavstunnelen har man ut fra tidligere erfaringer vært klar over de mulige faremomentene. Grundige ingeniørgeologiske forundersøkelser ble derfor utført i forkant av byggingen, og det ble lagt opp til omfattende kontroll og ingeniørgeologisk kartlegging under selve tunneldrivingen.
Innlekkasjer og ras
Likevel oppstod det 29. februar i fjor alvorlige problemer under tunneldriving fra Averøysida, i form av betydelige innlekkasjer og ras. Raset skjedde nesten midt under det dypeste av fjorden mellom Averøy og Kristiansund, ca. 230 meter under havoverflaten og med en bergoverdekning på ca. 45 meter.
Til tross for vanskelige bergforhold, og de store utfordringene som oppstod underveis, ligger alt nå til rette for at Atlanterhavtunnelen fremstår som en sikker forbindelse mellom Averøy og Kristiansund.