Meget spesiell anbudssituasjon på E6-prosjekt
E6-prosjektet Langslett og Sørkjosen i Troms er et anleggsprosjekt som virkelig skiller seg ut fra mengden, og utviklingen tok en overrakende vending tirsdag. Nå ligger Ossa lavest til å fullføre jobben de selv ble sagt opp fra i april.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Vi har aldri vært borti noe lignende tidligere, og situasjonen vil nok av mange bli sett på nærmest komisk. Dette prosjektet vil, uansett utfall, være en utbygging den norske anleggsbransjen vil huske lenge.
Historien startet i 2014 da Statens vegvesen lyste ut konkurransen om å bygge ut den 4,6 lange tunnelen i Sørkjosfjellet. Spanske Obras Subterraneas (Ossa) hadde det laveste anbudet, og kunne 28. august 2014 signerte de sin første store anleggsjobb i Norge. Kontrakten hadde en verdi på rundt 415 millioner kroner.
I Troms fikk de utfordringer i møte med den nordnorske vinteren, og ble hengende etter. Fremdriften var ikke god nok, og Statens vegvesen var bekymret. Så bekymret at de 31. mars i år valgte å si opp kontrakten med bakgrunn i manglende fremdrift. Dette var en helt ny situasjon i norsk anleggsbransje. Ingen har tidligere opplevd å bli kastet ut av et prosjekt på denne måten tidligere. Ossa på sin side er ikke enig i kontraktshevingen, og har varslet et erstatningskrav på 100 millioner kroner, og mener de hadde oppfylt alle kravene fra byggherre da kontrakten ble hevet. Statens vegvesen på sin side sier de vil fremme et erstatningskrav mot entreprenøren.
Like etter at opphevingen av kontrakten fant sted skulle man gå ut med hvem Statens vegvesen hadde til hensikt å skrive kontrakt med på E134-prosjektet Damåsen-Saggrenda ved Kongsberg . Her lå Ossa lavest, med en tilbudssum på drøye 670 millioner kroner. Statens vegvesen valgte å utelukke Ossa i den videre prosessen på grunn av manglende kvalifikasjonskrav, og skrev kontrakt med en annen entreprenør.
Statens vegvesen har nå havnet midt oppe i en utrolig situasjon i Sørkjosen. Selskapet de tidligere vraket fra prosjektet ønsker å fullføre jobben de startet på, de leder i konkurransen, samtidig som det snakkes om erstatningssøksmål på begge sider fra forrige runde.
Ossa håper nå på en rettferdig behandling i Sørkjosen – og det må selvsagt få. Vi forventer at en så seriøs byggherre som Statens vegvesen vil vurdere tilbudene på lik linje. Det er likevel ikke det samme som at de vil få jobben, selv om de ligger lavest. Det er helt riktig at pris teller mest – men det teller ikke alt. Om de skulle ble vurdert som det best egnede selskapet til å fullføre jobben i Sørkjosen vil det mildt sagt være svært oppsiktsvekkende. Så får vi se hvem som står bak gjennomslaget i Sørkjosfjellet om ca. ett år – rundt 12 måneder forsinket i forhold til opprinnelig fremdriftsplan for prosjektet.