Julie Brodtkorb i MEF vil ha større variasjon i kontraktene som lyses ut.

MEF om tilbudstørken i anleggsbransjen: - Må tilbake til årene fra 2011 til 2013 for å finne like lavt antall tilbydere som i fjor

Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørnes forbund tror flere konflikter og mangel på kompetanse, er to nøkkelfaktorer bak det kraftige fallet i antall tilbud til Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Onsdag meldte Byggeindustrien at konkurransen om å bygge og drifte norske veier er i ferd med å falle kraftig.

En bygg- og anleggsanalyse utført av ABG Sundal Collier viser at Vegvesenet har gjennomsnittet for antall tilbydere per kontrakt gått ned fra over 5 i 2014 og ned til 3,6 i 2018.

Samtidig kommer det frem at landets største entreprenør Veidekke har satt full brems på tilbudene til Statens vegvesen.

I 2015 leverte de alene nesten 100 tilbud til Statens vegvesen, mens det tilsvarende tallet for 2018 endte på rekordlave 21 tilbud. I siste halvdel av 2018 ga de bare tre tilbud.

– Konflikter og mangel på kompetanse

I Maskinentreprenørenes forbund er de ikke overrasket over utviklingen.

– Dette samsvarer med det vi har avdekket i våre markedsanalyser. En må tilbake til årene 2011–2013 for å finne et så lavt antall tilbydere på veikontraktene som i 2018, sier administrerende direktør i MEF, Julie Brodtkorb til Byggeindustrien.

– Det er nok flere årsaker til dette. Mye negative omtale rundt konfliktnivået i veisektoren kan ha ført til at enkelte entreprenører har prioritert andre oppdragsgivere. En annen viktig faktor er mangelen på tilgjengelig kompetanse, legger hun til.

Brodtkorb mener nettopp mangel på kompetanse er en av en av de aller største utfordringene i anleggsbransjen nå.

– Det gjelder alt fra lærlinger og fagarbeidere til administrativt personell som skal styre prosjektene. Politikere og skoleinstitusjonene har sviktet på dette området, sier Brodtkorb.

Byggherrene må variere

Hun mener også byggherrene selv har et ansvar for å få opp tilbudsmengden.

– Jeg tror det fremover blir enda viktigere at oppdragsgivere som Statens vegvesen og Nye Veier i forkant av anbudsutlysningene grundig vurderer hvilke kontrakter entreprenørmarkedet kan håndtere. Dette gjelder både størrelse og risikoen som er involvert. Evnen til å variere er stikkordet her. Oppdragsgivere som forsøker å treffe markedet best mulig vil selvsagt også oppnå størst konkurranse, sier Brodtkorb.

– Ekstremt lave marginer

Administrerende direktør Kari Sandberg i Entreprenørforening Bygg og Anlegg (EBA) er foreløpig tilbakeholden i sine kommentarer om store entreprenører som velger å gi færre tilbud til Statens vegvesen, men sier at det har vært et økende fokus i bransjen på et krevende anleggsmarked der mange taper store penger.

Administrerende direktør Kari Sandberg i EBA. Arkivfoto.

– Det er ekstremt lave marginer, og i noen tilfeller er det ingen marginer i det hele tatt. Fokuset på anleggssiden har vært på laveste pris og det har også vært diskusjoner rundt valg av kontraktstrategier som en samlet bransje er imot, sier EBA-leder Kari Sandberg og viser til misnøyen rundt innføringen av Norsk totalkontrakt (NTK) som først og fremst Bane NOR har jobbet for, men også Statens vegvesen vil teste ut på fellesprosjektet for Ringeriksbanen og E16.

Ikke bekymret i Vegvesenet

Bettina Sandvin, byggherredirektør i Statens vegvesen, sa torsdag at hun ikke er bekymret for at færre tilbydere i konkurransene skal gi høyere priser på veibygging i Norge.

– Ser du bakover i tid, så hadde vi flere små kontrakter enn det vi har i dag. Med flere små kontrakter, er det også naturlig at antall tilbydere er høyere, sa Bettina Sandvin.

– En ting som ikke fanges opp i statistikkene, tror jeg, er at når kontraktene blir store, så kjører vi også oftere prekvalifisering. En slik konkurranseform reduserer antall tilbydere underveis i prosessen, sa hun.

Powered by Labrador CMS