Oppgraderingen av verdens lengste tunnel, Lærdalstunnelen, starter i 2025 og skal etter planen være ferdig i løpet av fire til fem år. Foto: Marit Hommedal / NTB
Oppgraderingen av verdens lengste tunnel, Lærdalstunnelen, starter i 2025 og skal etter planen være ferdig i løpet av fire til fem år.

Mange norske veitunneler tilfredsstiller ikke EUs sikkerhetskrav

39 norske veitunneler tilfredsstiller ikke EUs sikkerhetskrav. 25 av dem ligger på Vestlandet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

I Norge er det mer enn 1200 veitunneler. I snitt er det branntilløp i to av disse hver eneste måned, og hvert år dør nær fire personer i tunnelulykker, skriver Teknisk Ukeblad (TU).

For å redusere antall tunnelbranner og bedre den generelle tunnelsikkerheten, lanserte EU nye sikkerhetskrav i 2004. Den nye tunnelsikkerhetsforskriften trådte i kraft i 2014.

Selv om Norge fikk dispensasjon fram til 2019, er det fremdeles 39 norske veitunneler som ikke tilfredsstiller minstekravene i forskriften. 25 av dem ligger på Vestlandet.

På Øst- og Sørlandet er samtlige europaveitunneler blitt oppgradert til EU-standard de siste årene, men mange av de 25 tunnelene i vest vil først ferdigstilles eller erstattes mellom 2030 og 2040.

– Vi mener den norske regjeringen bør prioritere sikkerheten til brukere av veitunneler og fremskynde nødvendige oppgraderinger, sier Jarle Hetland, kommunikasjonssjef i Esa, til TU.

Powered by Labrador CMS