Kåre Malo.

Malo: - Slipp inn aktørene på byggeplassen

Building Distribution Saint-Gobain-sjef Kåre Malo mener den beste oppskriften på økt produktivitet i norsk byggenæring er mer åpenhet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

- Nå man snakker om produktivitet i byggebransjen er det snakk om logistikk. Det får du effekt av når vi som aktører kommer inn på byggeplassen. Her har vi noe å lære i Norge, sa Malo på Byggedagene.

- Vi ha ikke lært den samarbeidskulturen som de har i andre land. Det er en skepsis til hva som skjer når vi åpner porten. Skal vi opp med produktiviteten i byggenæringen må vi åpne opp og by på oss selv med samarbeid. Når jeg sier dette får jeg applaus i for eksempel Sverige og Frankrike, jeg vil også ha applaus her i Norge, sa han, og fikk den responsen han ville fra salen.

Malo vet hva han snakker om. Ingen nordmann er sjef for flere ansatte i byggenæringen enn ham. Fra 1. januar ble han sjefen til 63.000 ansatte i 4.200 byggevarehus globalt i Building Distribution Saint-Gobain.

Foruten logistikk er han klokkeklar på at det er mye å spare på digitaliseringen av byggevarehandelen.

- Vi omsetter for syv milliarder kroner på nett, og har 90 millioner besøkende på nett. Dette leder til høyere produktivitet. Kundene kan selv gjøre en større del av jobben når de går på nettet. Hos oss skal han på åtte minutter kunne gjøre alle transaksjoner han trenger for en dag. Da gjelder det å vite hvordan vi skal tilrettelegge informasjonen for våre kunder, understreket han.

Malo fortalte også at Saint-Gobain er veldig opptatt av at kundene skal finne all produktinformasjon hos dem, og at de ikke skal behøve å besøke 40 forskjellige leverandører.

Han sa også at satsing på IT og logistikk krever store investeringer. De har investert 110 millioner euro i logistikk de siste to årene, og 250 millioner euro i IT.

Powered by Labrador CMS