Vil gjøre Moelv til navet i Mjøsregionen
Tirsdag presenterte to investorer med røtter i Ringsaker en storstilt plan for å gjøre Moelv til den nye sterke byen ved Mjøsa - og ønsker å bygge opp dette området som det nye navnet i Mjøsregionen.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Dette skal skje gjennom selskapet Mjøsbyen AS med Arthur Buchardt i AB Invest og Knut Hage i CC Gruppen i spissen. Grunneierne for tomtearealet er Strand Brænderi AS og Moelven Industrier ASA.
Gruppen vil investere tre-fire milliarder kroner til utbygging av næring og boliger i Moelv. Området hvor de ønsker å gjennomføre sin storsatsing betegnes som indrefileten i Moelv, et 231 dekar stort tomteareal som strekker seg sørvest for nåværende E6. Her skal også den nye firefelts motorveien som skal bygges ut i regi av Nye Veier komme – og blir dermed en viktig del av storsatsingen. Veien skal stå ferdig allerede i 2020 – men utbyggingen av det store området til 2-3.000 boliger og store næringsområder skal skje over en periode på 30 år.
Investorene mener Moelv ligger meget sentral til og at man innen en radius på 30 minutter med bil skal nå opp mot 200.000 mennesker og 70-80 prosent av befolkningen i Hedmark og Oppland og dermed gjøre Moelv til navet i regionen.
Enkelte har i løpet av de siste årene prøvd å gjøre inntrykk av Innlandet er et sted der det skjer lite nytt og spennende. Dette er helt feil. I løpet av de siste par årene har der tvert om skjedd mye spennende i denne regionen. Og aktiviteten har vært høy, ikke minst i byggenæringen. Dette har i hovedsak vært drevet av byene Hamar, Lillehammer og Gjøvik. Om investorene får det som ønsker, vil Moelv nå også bli en drivende kraft i dette arbeidet.
Det er mange som kan lansere spennende planer – men man må selvsagt ha både kapital, erfaring og tålmodighet i ryggen om man skal lykkes med et slikt arbeid. Initiativtakerne burde ha gode muligheter til å lykkes – og det er nok mange som også ønsker å bli med å bidra i dette arbeidet. Det skal dermed bli meget spennende å se hvordan disse planene skal materialisere seg i tiden fremover. Med stadig bedre tog- og veiforbindelse i området, burde i hvert fall infrastrukturen og selve beliggenheten ligge til rette for en interessant utvikling.
Dette er også et godt eksempel på at utbygging av infrastruktur i stor grad er med på å skape og utvikle nye initiativ og utbygginger – og dermed også kan være med på å bygge opp under nye sterke regioner og lokalsamfunn. Verdien av denne type utbygginger er derfor meget stor – og er noe som i større grad burde tas hensyn til når offentlige investeringer skal prioriteres.