Stadig bedre veier

Norge har et offentlig veinett som er på nærmere 100.000 kilometer. Med en utfordrende topografi og et krevende klima er Norge ikke det letteste landet å bygge veier, og heller ikke å drifte og vedlikeholde veinettet. Og selv om etterslepet øker innen flere sektorer, viser en undersøkelse også bedring innen flere felter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Flere undersøkelser over mange år viser at vedlikeholdsetterslepet av landets veier øker og at det er en meget krevende øvelse å ta vare på det som allerede er bygget. Over mange år var dette et forsømt område, og det ble avsatt altfor lite penger til å ta vare på landets riks- og fylkesveier. Mange kommunale veier har åpenbart også lidd under at man ikke i stor nok grad har sett viktigheten av å vedlikeholde veiene, og at disse budsjettene har gått på bekostning av andre gode tiltak.

For noen år siden valgte politikerne å rette større fokus inn mot dette området, og bevilge mer penger til også å ta vare på det som allerede finnes og ikke bare satse på det nye og kanskje mer spennende som det er faktisk er å realisere nye prosjekter. Det er ingen hemmelighet at mange politikere opp gjennom historien har satt langt større pris på å kunne sole seg i glansen av en ny og flott veistrekningstrekning, og kanskje stå i sentrum for selve åpningsseremonien, enn å bevilge penger til mindre vedlikeholdsprosjekter ulike steder spredt over hele landet. Men med mer penger til drift og vedlikehold av landets veier har det også er blitt en bedring. Forfallet øker ikke i den takten vi tidligere har sett, og det har vært håp om at etterslepet kunne blitt justert nedover.

Vi ser fortsatt at det bevilges altfor lite penger til dette – det totale etterslepet er fortsatt enormt, og det vil kreve enorme overføinger over mange år før vi kan klare å lukke etterslepet. Dit vil vi nok aldri komme, men det betyr ikke at vi ikke skal prøve. Det må derfor rettes enda større fokus inn mot dette området, og politikerne må rett og slett se viktigheten av disse investeringene. Verdien på vår infrastruktur vil sakte, men sikkert forsvinne om vi ikke i stor nok grad klarer å ta vare på det vi har.

Men det er også lyspunkter. I en rapport gjennomført av Vista Analyse på vegne av Opplysningsrådet for veitrafikken kommer det frem at det er en tydelig forbedring av veinettet mellom 2014 og 2019. Det skal være en forbedring for alle veityper og alle fylker, og det er særlig kvaliteten på veidekke og veidekkets bredder som har bedret seg. Men det er også slik at forbedringene er større for riks- og europaveier enn fylkesveiene samt at det er store regionale forskjeller. Så det hjelper å satse på dette området, men det koster og det må prioriteres høyere om det skal ha ytterligere effekt også fremover.

Powered by Labrador CMS