På tide å tenke spor i nord

Det norske jernbanekartet går ikke lenge nord enn til Fauske - og mange har gjennom flere tiår kjempet for en jernbanestrekning videre mot Troms og senere Finnmark. Dette arbeidet har ikke hatt mye fremgang - men nå er det mer debatt rundt utbyggingen enn man har sett på lang tid - og en viss bevegelse i en aktualisering av en slik utbygging er det nå på vei til å bli.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Det er over 60 år siden jernbanen kom til Fauske og mange har jobbet for at man skal bygge videre nordover. Jernbanedirektoratet er i full gang med et utredningsarbeid rundt nettopp dette spørsmålet - og det forventes at de skal presentere sitt arbeid i løpet av året. Mange i landsdelen håper nå selvsagt man får positive signaler her slik at det vil være mulig å komme i gang med mer konkrete utredningsarbeider.

Årsaken til at det har vært relativt liten nasjonal interesse rundt å bygge ut jernbanen i nord de senere tiårene har selvsagt bakgrunn i de omfattende utbyggingskostnadene - også sett opp mot forventet behov for frakt av både passasjerer og gods. Å bygge jernbanenettet videre fra Fauke mot Narvik, Troms og eventuelt til Finnmark vil gi enorme utbyggingskostnader. En jernbanelinje vil måtte forsere både dype fjorder og høye fjell - så milliardene vil bokstavelig talt rulle raskt.

Men det finnes likevel gode argumenter til å se mer kokret på en slik utbygging enn på lenge. Nord-Norge er i ferd med å bygge seg opp til å bli en enorm turistmaskin - og i et fremtidsperspektiv med behov for mer klimavennlige transportmidler vil en jernbaneutbygging kunne aktualisere seg. For morgendagens turister vil vi kunne oppleve at reisen i seg selv blir en viktig del av ferien og opplevelsene - og at en spektakulær togreise vil kunne bli en viktig ingrediens i totalpakken - ikke minst for utenlandske turister som ønsker å komme tett på en vill og vakker natur.

Det er også slik at det blir stadig mer godstrafikk på veiene. Det finnes enorme naturressurser i Nord-Norge - og skal man kunne utnytte disse best mulig fremover, trenger man gode og trygge transportårer. Man må rett og slett flytte mye mer av dagens godstrafikk over på skinnegående transportmidler - selv om dette har vist seg å være utfordrende i en rekke områder med godt utbygd jernbanenett andre steder i landet. Vi må ikke minst huske på at fiskerinæringen er tungt til stede i Nord-Norge - og en god og skinnegående frakt vil på sikt kunne bli et godt alternativ til andre transportmidler.

Vi mener at det er viktig og nødvendig å se på en mer konkret vei videre nordover fra Fauske for det norske jernbanenettet. Skinnegående trafikk vil kunne vise seg å bli det viktigste transportmiddelet i fremtidens Norge. Klarer å bygge ut gode og raske nok linjer vil det kunne bli et konkurransedyktig alternativ som vil tvinge seg frem. Det er klart en slik utbygging vi koste enorme summer - og man må alltid se på investeringskostnadene opp mot behovet. Men her må man se på både dagens behov og fremtidens behov. Det skal derfor bli spennende å se hva Jernbanedirektoratet kommer frem til i sin utredning. Her vil man komme med faglige vurderinger, der blant annet kostnadsestimater og samfunnsverdi skal vurderes. Velger man å jobbe videre med planer for Nord-Norge-banen eller stopper man all videre planlegging med et pennestrøk? En ting er i hvert fall sikkert - innbyggerne i nord blir stadig mer opptatt av denne utbyggingen - og kommer nok ikke til å gi seg med det første.

Powered by Labrador CMS