Gikk for den beste løsningen mellom Bergen og Voss

Det var jubel i salen da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen la frem planene for hvordan regjeringen ser for seg vei- og baneutbyggingen mellom Bergen og Voss. Han valgte å gå for den beste og dyreste løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

At det ble jublet under presskonferansen er et klart signal på at dette er en etterlengtet veistrekning – som både bergenserne, vossingene og de mange tusen som hvert år bruker veien og toget har ventet lenge på. Dette er en svært ulykkesutsatt strekning, hvor mange har mistet livet de senere årene. Den er i tillegg svært rasutsatt.

Det var derfor viktig at man nå kom til en konklusjon slik at man kan få fortgang i planene. Det har vært arbeidet med planer om en utbedring av strekningen gjennom mange år, og i fjor la et ekspertutvalg frem fem ulike alternativer, kalt K1, K2, K3, K4 og K5. K5 er den klart beste løsningen som vil gi den raskeste kjøretiden både for vei og tog, og som vil være den tryggeste løsningen. Det er ikke uventet også den dyreste løsningen, med en prislapp på rundt 33 milliarder kroner. Derfor valgte jo naturligvis også kvalitetssikrerne som det er krav om å benytte i slike store utbygginger, å vrake K5, og dermed fagetatenes anbefaling.

Nå slår samferdselsministeren gjennom og går for en løsning med K5. Den inneholder blant annet mye tunnel, hele åtte i tallet, der den lengste er på over seks kilometer. Dette alternativet gir en reisetid mellom Voss og Bergen på 46 minutter med bil og 24 minutter med tog. Det åpner for en helt ny regionsutvikling i området.

Først ut i løypa er strekningen Arna-Stanghelle. Den skal inn i NTP man nå jobber med – resten av strekningen kommer inn i påfølgende NTP.

Solvik-Olsen var klinkende klar på at han ønsker en så rask utbygging som praktisk mulig. Det er selvsagt et enormt prosjekt vi her snakker om, så det vil ta noe tid. Men regjeringen har bestemt at utbyggingen skal skje etter statlig plan, kommunene får dermed redusert mulighet til å komme med innsigelser som kan forsinke en utbygging. Nå skal jo en stor del av utbyggingen skje i tunnel, så det er ikke veldig mange som vil bli direkte påvirket i negativ forstand.

Denne beslutningen fra regjeringen vil få mye å si for både Hordaland og for trafikken mellom øst og vest i Norge. Reisetiden vil kortes betraktelig ned, og man vil ikke minst føle seg sikrere som trafikant. Så langt ser beslutningen ut til å ha blitt meget godt tatt imot av lokale krefter som har jobbet lenge for at noe slikt skulle skje. Her har man helt klart vist handlekraft, og vi håper nå resten av prosjektet går på skinner frem til anleggsstart. Det er fortsatt en god del skjær i sjøen, og mye arbeid gjenstår for Statens vegvesen og Jernbaneverket. Men mange gode krefter jobber nå for at dette skal bli en realitet – slik at mye skal gå galt om vi ikke nå får den lenge etterlengtede utbyggingen realisert. Vi får si som samferdselsministeren med et glimt i øyet selv sa på pressekonferansen; «Vi får håpe vi ikke kommer over noe urgammelt fjell som skal vernes som kan forsinke prosessen».

Powered by Labrador CMS