Ferjefri E39 - en enorm oppgave

En realisering av ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim rykker stadig nærmere. Dette historisk store infrastrukturprosjektet gir en rekke muligheter og vil sette en hel byggenæring på prøve

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Nylig ble trasévalgene for Møre og Romsdal gjort, med kryssing av fjordene Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen legger stor vekt på å holde en god fremdrift i arbeidet med en ferjefri E39, og mener trasévalgene som nå er gjort vil bidra til holde tempoet oppe.

Det er enorme oppgaver som skal løses for å skape en ferjefri hovedvei på Vestlandet. Det er snakk om investeringer på svimlende 100 milliarder kroner over en periode på 20 år, som skal kunne redusere kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim fra 20 til 13 timer. Dette blir derfor en av de aller største oppgavene norsk byggenæring står overfor de nærmeste tiårene. Og det er ikke kun selve volumet på jobbene som skaper muligheter for byggenæringen – kompleksiteten i konstruksjonene vil også gi mange ingeniører mye å jobbe med. Mange av fjordkryssingene vil åpne for nybrottsarbeid. Ikke minst vil kryssingen av Sognefjorden by på utfordringer. Den er både bred og dyp, og vil åpne for muligheten til å realisere konstruksjonsløsninger verden tidligere ikke har sett.

Det er derfor ikke bare brukerne av veien som vil ha stor nytte av denne realiseringen – den vil skape verdien hele landet vil tjene på – og ikke minst vil det gi et solid kunnskapsløft for byggenæringen. Kanskje vi kan utvikle ny teknologi som man så under prosjekteringen og byggingen av de enorme betongplattformene som står og pumper ut store verdier i Nordsjøen.

Vi får håpe man klarer å holde tempoet oppe i utredningsarbeidet, og at man etter hvert kommer frem til gode og spennende løsninger som kan ta både Vestlandet og norsk byggenæring inn i en ny tid.

Powered by Labrador CMS