Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fikk onsdag en gjennomgang av arbeidene Statens vegvesen og Bertelsen & Garpestad AS gjør med å bygge opp et myrdeponi. Her er han sammen med prosjektleder Odd Helge Innerdal og Inge Tonny Nås i Statens vegvesen og assisterende prosjektleder Per Livar Ramsli hos entreprenøren. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fikk onsdag en gjennomgang av arbeidene Statens vegvesen og Bertelsen & Garpestad AS gjør med å bygge opp et myrdeponi. Her er han sammen med prosjektleder Odd Helge Innerdal og Inge Tonny Nås i Statens vegvesen og assisterende prosjektleder Per Livar Ramsli hos entreprenøren. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen

Lager ny myr på gammel skytebane

Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad har kjørt bort 4.500 lastebillass med myr fra veiprosjekt i Heim kommune til deponi på en nedlagt skytebane. Med hjelp fra NINA er målet å hindre store utslipp av klimagasser fra vegprosjektet.

Det er første gang dette gjøres i forbindelse med et veiprosjekt, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Vegvesenet og entreprenør Bertelsen & Garpestad bygger opp et nytt myrområde på nedlagte Klettelva skytebane, for å redusere utslipp av klimagasser fra vegprosjektet E39 Betna Hestnes.

På et område på fire mål har entreprenøren kjørt inn cirka 45.000 kubikk myrmasser sammen med jordmasser fra E39 Betna-Hestnes. Det er bygd opp en tre meter høy dam, for å holde myrmassene på plass. En bekk skal ledes inn i myrdeponiet, for å sørge for å opprettholde grunnvannstanden i myrmassene. På det dypeste blir deponiet sju meter.

- Vi samarbeider med fagfolk i Norsk Institutt for Naturforskning (NINA). Vi tror vi skal få til en løsning som gjør at myra ikke slipper ut CO2, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen i meldingen.

Viktig for å nå klimamål

Han er forsiktig med å kalle det nye myrdeponiet for myr slik folk kjenner det.

- Vi skal prøve å reetablere det øverste sjiktet av myra med torvmose på et mindre område. Resten av myra vil nok gro ned med kjerr. Likevel tror vi myrmassene vil holde på CO2, sier Innerdal.

Onsdag var samferdselsminister Jon Ivar Nygård på besøk for å se på arbeidet. Myrdeponiet er et av flere tiltak Statens vegvesen gjennomfører for å redusere utslipp av CO2 med 55 prosent før 2030.

Bertelsen & Garpestad har siden januar 2022 jobbet med den 12,8 kilometer lange veistrekningen. Veien skal etter planen åpnes til høsten.

Prøver å unngå myr

Den nye veien går gjennom et område med mye myr, som binder store mengder CO2. Det er beregnet at myrer i Norge binder like mye CO2 som Norges årlige utslipp av klimagasser i 66 år.

Tradisjonell veibygging over myr vil som regel drenere og ødelegge myra med store utslipp av CO2 som resultat. Det er derfor viktig for Vegvesenet å finne metoder som reduserer utslippet, heter det i meldingen.

- Vi har etter beste evne prøvd å legge vegtraseen rundt de viktigste myrområdene. Der dette ikke var mulig har vi sammen med entreprenøren funnet en metode hvor målet er å minimere utslipp av klimagasser, sier Innerdal.

Samarbeider med NINA

Det var entreprenøren Bertelsen & Garpestad som lanserte forslaget om å flytte myrmasser til den nedlagte Klettelva skytebane. I mer enn 60 år har bly fra skytebanen forurenset grunnen. Bertelsen & Garpestad har kjørt bort blyholdige jordmasser, mens andre forurensede jordmasser er sikret på stedet.

Vegvesenet samarbeider med Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) for å overvåke myra i fire år etter at prosjektet er ferdig.

- Vi er slett ikke sikre, men vi har trua på at det er mulig å ta vare på myrmassene uten at de blir ødelagt som CO2-bank, sier Innerdal.

Vegvesenet prøver også ut samme metode på E6 prosjektet på Helgeland ved Lille Majavatn.