Illustrasjonsfoto fra besøksdag på Vestby videregående skole.Foto: Ingvill Hafver
Lærlingene er opptatt av at bedriften går godt
Hva tenker yrkesfagelever og lærlinger innenfor bygg og anlegg om hvilke arbeidsgivere det er mest attraktivt å jobbe for? Dette ble de spurt om for første gang i år, og noe av det de er opptatt av er om bedriften har suksess i markedet.
Det er det internasjonale employer branding-selskapet Universum som har gjennomført undersøkelsen, på samme måte som de pleier å gjøre blant universitets- og høyskolestudentene, i samarbeid med EBA. Byggeindustrien har tidligere omtalt resultatene av kåringen, som ble presentert 17. april på Næringslivets Hus i Oslo.
Christian Scheen er leder for EBAs kompetanseutvalg og initiativtaker til den nye undersøkelsen og kåringen. Han sier seg godt fornøyd med at kåringen fikk så mye oppmerksomhet som den gjorde – selv om han håper på enda bedre oppmøte til neste år, og at enda flere tar seg tid til å svare på undersøkelsen.
Annonse
Ideen lanserte han i et innlegg på Arendalsuka i fjor, og han sier at målet er å øke antall lærlinger og fagarbeidere, at flere skal velge yrkesfag på videregående skole og at rådgivningen skal bli bedre. Og kåringen har kommet for å bli.
– Jeg tror dette har et kjempepotensial til å løfte hele yrkesfaganseelsen, sier han, og viser til at mange bedrifter i dag jobber hardt for å komme høyt på kåringen blant universitets- og høyskolestudentene.
– Vi må prøve å få like mye blest om denne undersøkelsen, sier Scheen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sammenlignet med andre
Undersøkelsen har, ifølge programmet til arrangementet, sett på «elevenes og lærlingenes ønsker og forventninger til arbeidslivet, hvilke tanker de har om sin fremtidige karriere og hvem de opplever er de mest attraktive arbeidsgiverne i landet».
Til sammen deltok 538 yrkesfagelever og lærlinger fra 11 fylker, 87 prosent menn og 13 prosent kvinner. Undersøkelsen ble sendt ut digitalt via EBAs Byggopp-kontorer, også til lærlinger som ikke er hos EBA-medlemmer.
For å ha noe å sammenligne med har Universum brukt en referansegruppe fra studiespesialiserende retning, og på enkelte punkter var forskjellene store:
40 prosent av yrkesfagelevene og lærlingene ble påvirket av foreldre i valg av skole, mens bare 28 prosent av elever på studiespesialisering svarer det samme.
Rådgivningstjenesten har påvirket yrkesfagelevene og lærlingene mindre enn kontrollgruppa i valg av retning, og jentene er de som er minst fornøyd med veiledningen.
Det at en bedrift har markedsmessig suksess, og at den utvikler attraktive eller spennende produkter og tjenester, er viktigere for yrkesfagelevene og lærlingene enn for de andre som har blitt spurt.
Miljø er viktig: Hele 72 prosent mente at et vennlig arbeidsmiljø var viktig for dem, mot 47 prosent i kontrollgruppa. Og at bedriften har respekt for folka sine var viktig for 64 prosent. Bare 35 prosent i kontrollgruppa svarte det samme.
Yrkesfagelevene og lærlingene var ellers mer opptatt av likelønn mellom kvinner og menn, enn kontrollgruppa var. 34 prosent trakk frem dette som viktig.
Ikke så opptatt av innovasjon
Fra undersøkelsen legger Carlo Duraturo, norgessjef i Universum, merke til at lærlingene og yrkesfagelevene på bygg og anlegg er «hands on» - og opptatt av det de skal jobbe med, mens de på studiespesialiserende er opptatt av at virksomheten skal ha et inspirerende formål, at det skal være bærekraftig og gi prestisje.
– En ting jeg kanskje trodde at yrkesfag skulle være mer opptatt av er innovasjon, for de jobber jo med nye maskiner og produkter hele tiden, men der tok jeg feil, sier Duraturo, som er spent på å se hvordan disse tingene utvikler seg over tid.
Et av funnene Christian Scheen synes er spennende, er at foreldrene har så stor påvirkning i valg av utdanning og yrke, og at sosiale medier ikke nødvendigvis bare er TikTok. Undersøkelsen viser – kanskje ikke så uventet, at sosiale medier er den viktigste kilden til informasjon for å lære om potensielle arbeidsgivere. Blant disse troner Facebook øverst, fulgt av Instagram, Snapchat og TikTok. Etter Facebook og Instagram oppgir elevene og lærlingene at de har søkt etter informasjon om bedriften på bedriftens egne nettsider.
– Man når fortsatt ungdommer på Facebook, altså?
– Vi har hatt noen fokusgrupper hvor vi har spurt om det, og det er veldig interessant, for alle sier det samme. De sier «jeg bruker det ikke, men jeg er der». Det er ikke der de legger sjela si, sier Duraturo, og forteller at elevene likevel synes Facebook fungerer når de søker etter informasjon.
Er man ute etter å nå elever som ikke aktivt søker informasjon selv, er sosiale medier som TikTok, Snapchat og Instagram mer relevante.
Fadderprogram
I år var det Skanska som gikk helt til topps og ble kåret til Norges mest attraktive arbeidsgiver, foran Veidekke og AF.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Christian Scheen er rekrutteringssjef i Skanska, hvor det til enhver tid er rundt 200 lærlinger. Han tipper at fadderprogrammet deres kan ha vært med på å bidra til at de gikk helt til topps, ettersom undersøkelsen viser at elevene og lærlingene er veldig opptatt av arbeidsmiljø og at bedriften har respekt for de ansatte. I tillegg til å kåre «årets lærling», som mange andre også gjør, kårer Skanska «årets fadder», og en intern tilfredshetsundersøkelse har vist at 96 prosent vil anbefale bedriften videre som lærling.
– Fadderrollen er ekstremt viktig. Fadderen fungerer som rollemodell, og den tette kontakten og relasjonen med fadderen hører vi mye om, sier Scheen.
Overfor Byggeindustrien understreker han, i likhet med Carlo Duraturo, at det er innsikten som kommer ut av dette som er det viktigste – og ikke selve kåringen.
– Jeg tror ikke vi skal snakke så mye om kåringen, men mer om preferanser og hva som gjør bedrifter attraktive, sier Duraturo.
– Vi kan alle sammen gjøre noe mer og noe bedre, sier Scheen, og håper at hver enkelt virksomhet bruker innsikten og analysen til å virkelig jobbe med å treffe elever og lærlinger så godt som mulig i tiden framover, og at man også forankrer dette i strategiplanene sine.
Til informasjon er EBA eier av Bygg og Anlegg Media AS som er utgiver av Byggeindustrien/bygg.no. Byggeindustriens redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette.