Begivenheten fant sted ved skianlegget SNØ, hvor Backe Romerike er i gang med å bygge et nytt skolebygg for Wang Toppidrett og hvor Kynningsrud Nordic Crane har montert og opererer det som er den aller første elektriske beltekranen i verden.
– Dette er en banebrytende nyhet, og vi er stolte over at vi er den leverandøren som får være med og lansere denne i Norge og for hele verden, sa daglig leder Eirik Kynningsrud i Kynningsrud Nordic Crane på telefon til Bygeindustrien i forkant av den offisielle lanseringen.
Annonse
Kranen er levert av Liebherr og har en løfteevne på 250 tonn.
– Med en driftstid på 10.000 timer vil den kunne spare miljøet for 70.000 liter diesel og 180.000 kilo CO2. Dessuten er batteriet 95 prosent resirkulerbart. Med flere hundre tusen kraner over hele verden som går på diesel, kan miljøgevinsten på sikt bli enorm, sier Kynningsrud.
I løpet av de siste tre årene har kranaktøren fra Halden investert over 500 millioner kroner i nye moderne mobil- og lastebilkraner, som enten er elektriske eller bygget for biodiesel eller miljøolje. Med 300 ansatte og 300 maskiner gjennomføres det flere tusen løft per dag fra firmaet, som har spesialisert seg på utleie og prosjektgjennomføring i Norge og Sverige.
– Hva betyr det for dere å være først ute med en slik nyhet?
– Vi ønsker å sitte i førersetet på å levere det beste og mest miljøriktige utstyret til bransjen, og har jobbet langsiktig med Liebherr i flere år. Da vi ble forespurt om å være med på denne verdenslanseringen sa vi selvfølgelig ja til det. Norge er definivivt et foregangsland når det gjelder fossilfrie byggeplasser og elektrifisering av anleggsmaskiner, og det er vi stolt over å være en del av, sier Kynningsrud.
Han forteller at selskapet var tidlig ute for å posisjonere seg i forhold til fossilfri byggeplass.
– Da kravene til fossilfri byggeplass kom i 2016 var vi blant de første som leverte mobilkraner med biodrivstoff, og vi har også jobbet i flere år med elektrisk drevne lastebilkraner. Det kommer stadig nye miljøkrav på prosjektene som vi må forholde oss til og derfor være i forkant, sier han.
Han forteller likevel at det ikke bare har vært enkelt å skaffe elektriske kraner:
– Det har vært store utfordringer med å bygge kraner som går på strøm på grunn av batteripakkene og driftstiden. Denne nye elektriske kranen kan kjøres på batteridrift i tre timer, og det som er ekstra bra er at den kan driftes med 32 ampère strøm i motsetning til en tårnkran som må ha opptil 125 ampère, sier han – og legger til at den også er mye mer stillegående enn en kran som drives på diesel.
– Det er bra både for de som jobber på byggeplassen og for omgivelsene rundt, sier Kynningsrud.
Han roser Liebherr for godt samarbeid og for nyskapningen de har levert, som han sier vil passe veldig godt til kravene på byggeplasser i Oslo – og etter hvert andre byer og steder i Norge.
– Man er jo ofte skeptisk når det kommer noe nytt, men dette har vært helt fantastisk fra starten. Også kranføreren rapporterer at han er kjempefornøyd, sier Kynningsrud.
Også konsernsjef Pål Kynningsrud tror den grønne krannyheten vil slå an utenfor Norges grenser.
– Dette er en veldig god nyhet for den internasjonale kranbransjen. Krana tilfredsstiller alle framtidens krav til miljøutslipp uansett hvor den er plassert, sier han.