Kunstsiloen har åpnet kornkamrene for publikum
Kunstsilo opplevde ifølge den kommersielle direktøren «en enorm interesse, og mange blikk rettet mot oss før åpningsdagen».
5.500 publikummere strømmet inn i Kunstsilo i Kristiansand på åpningsdagen lørdag.
Da fikk de med egne øyne se det mye omtalte – og omdiskuterte – kunstmuseet som var et støvete, nedlagt kornlager før 710 millioner kroner omskapte det til et bygg som vekker internasjonal oppsikt.
– Jeg vet at det har vært mange meninger om dette prosjektet underveis, men nå har vi kommet til det punktet hvor vi kan glede oss over resultatet, sa kulturminister Lubna Jaffery (Ap) før hun erklærte siloen for åpnet.
Fribilletter
– Vi la billettene ut som fribilletter fordi vi ønsket å invitere alle inn, uansett alder og bosted og yrke, sier kommersiell direktør Eldbjørg Dahl.
– Det var som å legge ut en Coldplay-konsert! Billettene bare rant ut og var borte etter et døgn. Det har vi som kunstmuseum aldri opplevd maken til.
Mens publikum på åpningsdagen ble sluppet inn for to timer av gangen i puljer på 200, vil man allerede fra 12. mai kunne tilbringe så mye tid man vil i Kunstsilo.
Så egne verk
Allerede har kunstnere i regionen blitt invitert inn i uken fram mot åpningsdagen. Noen av dem, som Marianne Heske og Willibald Storn, kunne dermed oppleve sine egne verk utstilt – Heskes «Gjerdeløa» i et eget rom.
Det var godt gjort egentlig, for «bare» 620 av Nicolai Tangens samling på 5500 verk er valgt ut til åpningsutstillingen. Den heter «Nordiske lidenskaper», og omfatter kunstnere fra hele Norden. Tangen hadde verdens største samling av nordisk modernisme, som han altså skjenket Kristiansand i 2015.
Kunstsilo forvalter også Sørlandssamlingen og Christianssands Billedgalleri, som sammen med Tangensamlingen utgjør totalt 7500 verk.
150.000 i året
Kunstgaven fra mangemillionæren og oljefondssjefen førte til en brokete vei gjennom ni år, med mye debatt lokalt – både sinte kommentarer nattetid i kommentarfelt og politisk uro. Nå opplever de ansatte det mer positivt, både i gatebildet så vel som for hva det vil bety ikke bare regionen, men også nasjonalt.
Kunstsilo har budsjettert med et besøkstall på 150.000 publikummere i året. Det er ifølge Dahl «et høyt tall for en by som Kristiansand». Nabobygget, konsertsalen Kilden, har 200.000 årlige besøkende.
– Vi jobber med langsiktige planer og programmerer aktiviteter med musikk, debatter og det å være et ytringsrom. Vi konsentrerer oss om åpningen, og så bygger vi stein på stein. Det virker som om mange har lyst til å besøke oss, tilreisende – både fra lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
– Lov å leke
Blant trekkplastrene er et rom kalt S-Lab, viet intensiv formidling av kunst, som Kunstsilo er ganske enestående om å gjøre. Startskuddet går med maleriet «Tivoli» av Reidar Aulie fra 1935.
– Vi skal ta et kunstverk fra vår samling, digitalisere det ved hjelp av en robot som fotograferer i høy oppløsning. Da kan man modellere og levendegjøre og gjenskape scener fra det i rommet – før du kommer ut og ser originalen til slutt, forteller Eldbjørg Dahl til NTB.
– Du ser du på kunstverket med andre øyne fordi metoden levendegjør verket på en helt ny måte. Å formidle handler om å gjøre det tilgjengelig. Det er ingen grenser for hvordan et kunstmuseum skal formidle verkene sine mer. Det er «lov» å leke mer, være åpne og tilgjengeliggjøre.
En hyllest
En finkledd administrerende direktør, Reidar Fuglestad, innledet den offisielle åpningen lørdag med å fortelle at Kunstsilo har høye ambisjoner.
– Vi skal ha kunstopplevelser i verdensklasse og et spennende program som gjør at du vil komme igjen og igjen.
Mellom taler, et yrende folkeliv, reaksjoner og kanonskudd brukte også styreleder Stein Olav Henriksen anledningen til å gratulere Norge med det han omtaler som en av de største kulturpolitiske begivenhetene i Norge på lang tid.
Også Tangen og kulturministeren omtalte åpningen som en merkedag.
– Dette er en hyllest til kunstnere som har brukt livene sine på å uttrykke det som er inne i hodene sine, slik at vi andre skal få store opplevelser, sa Tangen.