Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Kun 600 biler ekstra skaper køen på E18
NAF vil bevise at de kan fjerne køen på E18 inn til Oslo ved norgeshistoriens største trafikkeksperiment. Bare 600 biler må holde seg hjemme.
– Tirsdag 22. september skal vi vise at vi ved enkle grep helt kan fjerne køene på E18 inn mot Oslo i rushtiden, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i Norges Automobil-Forbund (NAF), til NTB.
Mandag morgen lanserte NAF kampanjen «Kampen om tiden», som skal kulminere med at all rushtidskø trylles vekk på Norges mest trafikkert veistrekning om tre uker.
Eksperimentet skal gjennomføres 22. september og har fått navnet «Årets beste hverdag».
600 må vekk
NAF har beregnet at dersom eksperimentet skal lykkes, må antall biler reduseres med omtrent 15 prosent – noe som utgjør 600 biler.
NAF samarbeider med NHO, NSB, Ruter, Telenor og IKEA om eksperimentet.
– Vi vil synliggjøre hvordan ulike løsninger som innfartsparkeringer, kollektivløsninger, fleksible arbeidstider på arbeidsplassen og bruk av kommunikasjonsteknologi i et samspill vil kunne løse trafikkutfordringene, sier Skjøstad.
Han understreker samtidig at eksperimentet er avhengig at så mange som mulig av dem som kjører denne strekningen også bidrar denne tirsdagen.
– Hvis 600 personer velger fleksibel arbeidstid, hjemmekontor, sykkel, kollektiv transport, samkjøring eller innfartsparkeringsplass denne dagen, vil trafikken flyte, lover han.
Utbygging
Sjøstad sier målet er at stuntet 22. september skal gi ringvirkninger.
– Når vi har bevist at det er mulig å få trafikken til å flyte, håper vi at det har satt sine spor både hos trafikantene, arbeidsgivere og ikke minst myndighetene. Nøkkelen i vårt eksperiment er innfartsparkering langs hovedårene inn mot byen. Dette er en lavthengende frukt for myndighetene som bør bygges ut, sier han.
– NAF har lenge jobbet for en utbygging av E18. Vil det være nødvendig hvis 600 bilister tar oppfordringen hver dag fremover?
– For NAF handler ikke E-18 kun om flere bilfelt, men det som er viktig er å få både sammenhengende kollektivfelt og sykkelvei. Dette er et komplisert prosjekt og en nedskalering med ostehøvel i siste liten vil kunne gi uforutsette konsekvenser. Vi risikerer at de gode planene for økt kapasitet for buss og sykkel ikke blir gjennomført, sier Skjøstad.
Dyre køer
Ifølge NAFs beregninger koster køene inn til storbyene det norske samfunnet 2,6 millioner kroner i minuttet. Og det er en sum som bare vil øke med årene.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var til stede under lanseringen mandag. Han sier køene ikke bare er et problem fordi det koster i kroner og øre.
– Vi kaster bort ekstremt mye tid i hverdagen på å sitte i kø. Det er en enorm tidstyv og kilde til stress i en ellers travel hverdag. Vi er derfor nødt til å iverksette avlastende tiltak nå, samtidig som vi jobber med mer langsiktige løsninger, sier Solvik-Olsen.