Konsernsjef heidi Wolden i Kruse Smith og Jon Gangdal i Bygg 21.
Kruse Smith mottokBygg 21s pris for beste praksis
Kruse Smith ble hedret med Bygg 21s utmerkelse for beste praksis under sin fjerde teknologikonferanse torsdag.
Entreprenørkonsernet hadde torsdag samlet 340 bransjefolk i Sola for sin årlige teknologikonferanse. Tema for Kruse Smith-konferansen 2019 var «Digitalisering – Motstand og muligheter», og et rikt utvalg av tema rundt digitalisering ble drøftet fra konferansescenen og blant de forskjellige teknologileverandørene i konferansens vrimleområde.
Dette er fjerde gang Kruse Smith samler byggenæringen for å snakke om teknologi og utvikling, og entreprenøren har markert seg som en offensiv og innovativ aktør i møte med ny teknologi. Dette har også effektiviseringsprosjektet Bygg 21 fått med seg, og var på plass for å overrekke sin pris for beste praksis til Kruse Smith.
‒ Industrialisering og digitalisering i byggenæringen blir nå ansett for å være to av de viktigste virkemidlene for å oppnå kvalitetsheving, effektivisering og kostnadsbesparelser i byggeprosjektene. Kruse Smith har vært tidlig ute med å sette seg ambisiøse mål om en mer heldigital og industrialisert byggeprosess. Det har de gjort ved å hente inspirasjon fra både inn- og utland, samt å satse på kompetanseheving i eget hus, sa kommunikasjonsrådgiver Jon Gangdal i Bygg 21 da han overrakte diplom og betonghammer til konsernsjef Heidi Wolden.
‒ Konstruktiv, åpen og ærlig
I juryens begrunnelse roses Kruse Smith for å ha vært tidlig ute med å adoptere BIM som verktøy og for å ha vært sentrale i bransjearbeidet med både VDC (virtuelt design og bygg) og MMI (modellmodenhetsindeks).
«Kruse Smith har bidratt i betydelig grad til informasjonsspredning om eget arbeid og delt sine erfaringer med bransjen på en konstruktiv, åpen og ærlig måte. Kruse Smith bruker og deler Beste praksis og setter standard for industrialiserte og digitale byggeprosjekter», heter det i begrunnelsen.
Konsernsjef Heidi Wolden synes det er fint at innsatsen som entreprenørkonsernet har gjort, settes pris på.
‒ Det er veldig stas at vi blir berømmet med denne prisen. Det er gjerne ildsjeler i organisasjonen som har drevet den digitale utviklingen i Kruse Smith, og det ligger mye god innsats bak dette. Det er viktig å merke seg at beste praksis handler om menneskene i organisasjonen, og det er kompetansen og prosessene, understøttet av ny teknologi, som gir resultater, sier hun.
Kvalitet og lønnsomhet
Wolden roser kollegene i Kruse Smith for å ha turt å satse på teknologisk utvikling i en tid hvor lav oljepris har ført til lav lønnsomhet i entreprenørkonsernets hjemmeområder på Sør- og Vestlandet.
‒ Det var kanskje jeg som mottok prisen i dag, men det er veldig mange som deler æren. Vi har også modige eiere som gir oss muligheter for å satse på digital utvikling og innovasjon. Det er fint at vi får anerkjennelse for den jobben vi har gjort for å forbedre effektivitet og lønnsomhet gjennom digitalisering, sier hun.
Konsernsjefen er ikke i tvil om digitalisering hører til i begrepet beste praksis i norsk bygg- og anleggsnæring.
‒ Vi vet at bransjen henger etter når det kommer til digitalisering, men jeg opplever at det er mange aktører som jobber beinhardt med det nå. Vi skal ikke digitalisere for å digitalisere, men vi tror dette vil gi bedre kvalitet og bedre lønnsomhet i bransjen, sier hun.