Kruse Smith-konferansen: Vil ha radikal innovasjon i byggenæringen
Kunstig intelligens, nye digitale muligheter og menneskene som står midt i utviklingen, var tema da Kruse Smith inviterte byggenæring, teknologer og Norges første digitaliseringsminister til å se inn i fremtiden.
– Vi står midt i en digital revolusjon. Den vil prege hverdagsliv, samfunnsliv og arbeidsliv, og det er ingen steder å gjemme seg. Fremtiden tilhører de som tør å ligge foran, de som tør å gripe mulighetene og de som fokuserer mest på nettopp mulighetene og ikke på motstanden. slo digitaliseringsminister Nikolai Astrup fast da han holdt sitt innlegg for 340 deltakere på Kruse Smith-konferansen 2019 denne uken.
Det er fjerde år på rad entreprenørkonsernet arrangerer konferansen, som fra begynnelsen av har fokusert kraftig på innovasjon og digitalisering av byggenæringen. Første gjest på scenen etter at konsernsjef Heidi Wolden hadde åpnet konferansen, var Norges første digitaliseringsminister.
– Norge har et fantastisk utgangspunkt som et av verdens mest digitaliserte samfunn. Hit har vi kommet gjennom å digitalisere skritt for skritt, men skrittvis forbedring må etter hvert erstattes av radikal innovasjon. Vi må ha ambisjoner om å ikke bare løse oppgavene en litt bedre måte enn vi gjorde i fjor, men på helt andre måter, lød utfordringen fra Astrup.
Digitaliseringsministeren mener hele arbeidslivet i Norge har en vei å gå når det kommer til digitalisering, og han mener norske virksomheter bør lede an i den digitale revolusjonen. Han tror bedrifter som stritter imot den digitale utviklingen, vil tape.
– Alle næringer, inkludert bygg- og anleggsnæringen, kommer til å ha behov for kompetent arbeidskraft, så fra det offentliges side må vi bidra til at vi utdanner flere med relevant digital kompetanse. Det andre vi må gjøre er å tilgjengeliggjøre data som bygg- og anleggsnæringen kan nyttiggjøre seg, og så må vi sørge for digitalisering av byggesøknader, som er et viktig og konkret grep som vi jobber med, understreker Astrup overfor Byggeindustrien.
Nasjonal strategi
Et gjennomgående tema under Kruse Smith-konferansen var hvordan kunstig intelligens kan bli en faktor i fremtidens byggenæring. Dette er også noe digitaliseringsministeren er opptatt av.
– Kanskje den viktigste tingen vi gjør nå, er at vi utarbeider en nasjonal strategi for kunstig intelligens, som kommer til å bli viktig for også bygg- og anleggsnæringen. Her er vi opptatte av å få innspill fra næringen, sier han.
Blant annet ønsker han å få høre om aktørene som vil digitalisere byggenæringen opplever at de hindres av lovverket.
– Jeg er innstilt på å jobbe effektivt for å fjerne unødvendige juridiske hindringer for digitalisering, sier Astrup.
Digital revolusjon
Torsdagens Kruse Smith-konferanse hadde, i tillegg til digitaliseringsministeren, flere talere med bakgrunn fra både byggenæringen, fra Silicon Valley og fra forskning. Foruten Kruse Smiths egne VDC-utviklere, som kunne fortelle om entreprenørkonsernets digitale veikart, delte AF Gruppens innovasjonssjef Harald Juvland sine erfaringer fra papirløse byggeprosjekter og bruken av VR og AR, som nå endelig begynner å vise sin fulle nytte for næringen.
Det er vanskelig å spå hvilke retninger den digitale utviklingen vil ta, og de mest betydningsfulle innovasjonene kan komme på områder som ingen ennå har viet en eneste tanke. Når det kommer til å se etter nye teknologitrender, var det også to teknologer fra utenfor byggenæringen som vekket konferansedeltakernes fremtidsfantasier.
Matematiker og teknologiinvestor Silvija Seres, med bakgrunn fra algoritmeforskning i Oxford, utvikling av søkemotoren Alta Vista i Silicon Valley, strategisk ledelse i Fast Search and Transfer, og tjenesteutvikling i Microsoft , kunne fortelle om tolv ting som vil hver for seg vil revolusjonere teknologiutviklingen i verden, og førsteamanuensis i kunstig intelligens ved UiA, Morten Goodwin, kunne fortelle hvordan datamaskiner kan lære, dikte, finne muligheter og gjøre feil på helt andre måter enn mennesker.
– Norge og byggebransjen trenger sitt Sputnik-øyeblikk, slo Silvija Seres fast, og viste til hvordan Sovjetunionens Sputnik-oppskyting i slutten av 50-tallet tente lunten for en teknologieksplosjon i USA da president John F. Kennedy erklærte at de skulle sende en mann til månen.
Hun advarte også mot å ha et for smalt syn på hvordan man bør digitalisere driften, og brukte den tidligere markedsdominerende telefonprodusenten Nokia som eksempel. Det er ikke alltid nok å forbedre driften hvis man bare gjør det samme som man alltid har gjort.
– Bruk 90 prosent på effektivisering og optimalisering, men spar ti prosent til å være modige, rådet Seres.
– Helt vesentlig
Konsernsjef Heidi Wolden sier seg godt fornøyd med rekordstort oppmøte på 340 deltakere under Kruse Smith-konferansen. Entreprenøren må neste år vurdere om konferansen har vokst seg ut Vestlandet som konferansearena, og kanskje se til hovedstaden.
Wolden tror ikke det er tilfeldig at konferansen har økt i popularitet gjennom de fire årene Kruse Smith har arrangert den.
– For det første handler det om menyen av perspektiver og foredragsholdere som vi har klart å etablere her. Jeg tror også det handler om at vi som selskap ligger, om enn ikke i tet, så ligger vi langt fremme, og vi ønsker å samhandle, dele informasjon og skape arenaer, sier hun.