Krossobanen er Nord-Europas første totausbane. Banen går fra Rjukan og opp til foten av Hardangervidda. Bildet er fra 2007. Foto: Paul Kleiven / NTB
Krossobanen er Nord-Europas første totausbane. Banen går fra Rjukan og opp til foten av Hardangervidda. Bildet er fra 2007. Foto: Paul Kleiven / NTB

Krossobanen på Rjukan kan bli stengt utover sommeren

Statens jernbanetilsyn mener at Krossobanen på Rjukan ikke er trygg nok og stenger taubanen med umiddelbar virkning. Banen kan bli stengt utover sommeren.

– Bakgrunnen for tilsynet var bekymringsmeldinger fra ulike hold. I tillegg har vi måttet purre på en sikkerhetskritisk prøving av tauene. Dette førte til at vi så det som nødvendig med et tilsyn, sier direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i SJT i en pressemelding, ifølge NRK.

Krossobanen er Nord-Europas første totausbane og ble bygget i 1928. Banen går fra Rjukan og opp til foten av Hardangervidda.

SJT har fått en rapport med grundig visuell kontroll av oppheng og løpeverk til kabinene på Krossobanen. I rapporten pekes det på flere urovekkende forhold og forslag til videre tiltak.

– Ikke forsvarlig

Etter tilsynets vurdering er det ikke forsvarlig å drive Krossobanen videre før funnene er kartlagt grundigere og utbedret, eller at oppheng og løpeverk er fornyet.

– Stans er et virkemiddel vi bare bruker når det kan være fare for liv og helse. Vi har full forståelse for at dette går ut over mer enn Krossobanen selv, men vår jobb er å sikre trygge taubaner for publikum. Når Krossobanen ikke har vist godt nok at publikums sikkerhet er ivaretatt, har vi ikke annet valg enn å stenge banen, fortsetter Reiersøl-Johnsen.

– Vi beklager sterkt at vi har kommet i denne situasjonen, sier styreleder Karin Rø.

Hun sier det sist høst ble avdekket behov for reparasjoner på løpeverket (opphenget). Men i stedet for å reparere, ble de bestemt å kjøpe nytt. Det skulle vise seg å ta tid å få tak i det nødvendige spesialproduserte utstyret.

Kan bli stengt lenge

– Det er uheldig at vi ikke varslet Statens jernbanetilsyn om dette, og at firmaet som hadde revisjon av vognene, anbefalte å kjøre med redusert kapasitet til det nye løpeverket var produsert og på plass, sier Rø.

Hun understreker at det ikke er noe galt med bæretauet. Her er alt gjort etter boka. Likevel frykter hun for at banen kan bli stengt utover sommeren mens utbedringsarbeidet pågår.

– Vi innhenter nå informasjon og ber om en dialog med Jernbanetilsynet om hva som bør utføres av tiltak for å få banen i gang igjen.

Styrelederen sier de som har kjøpt årskort, kan få refundert beløpet.