Kritikk og selvkritikk i rapport om Namsos-raset

Selvkritikk fra politiet og kritikk mot forsikringsselskaper kommer fram i en evalueringsrapport etter raset i Kattmarka i Namsos den 13. mars i år.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Fakta om raset i Namsos

* Kattmarka i Namsos ble 13. mars 2009 rammet av et kvikkleireras som ble utløst av sprengning i forbindelse med veiarbeid i området. Politiet ble varslet om raset klokka 11.50, og en stor redningsaksjon ble satt i verk.

* Ti eiendommer – med fire boliger og seks fritidsboliger – ble tatt av raset. Bredden på raset var cirka 100 meter, og rasgropa var cirka 300 meter lang.

* Ingen personer omkom eller ble fysisk skadd. Men et spedbarn ble noe nedkjølt og ti personer måtte hentes ut av skredmassene med helikopter.

* Statens vegvesen har fått kritikk fordi veiarbeidet ble gjennomført uten tilstrekkelige undersøkelser og sikringstiltak.

Rapporten er utarbeidet av Fylkesmannen i Nord-Trøndelag i samarbeid med Nord-Trøndelag politidistrikt. Evalueringen omfatter både redningsaksjonen og flere offentlige myndigheters håndtering av raset og rasofrene i tiden etterpå.

Politiets selvkritikk gjelder særlig svak bemanning i startfasen, og at en kvalifisert innsatsleder ikke var tilgjengelig. Politimannen som overtok ledelsen etter cirka én time, ble ved en tilfeldighet varslet av en nabo om hendelsen. «Det er selvsagt ikke tilfredsstillende og det må iverksettes snarlige tiltak for å bedre dette», heter det.

Mangler kommandobil

Ellers inneholder rapporten en lang rekke «læringspunkter» der det blir påpekt behov og muligheter for forbedring av politiets arbeid. Dette gjelder både beredskap, kommunikasjon og gjennomføring av slike oppdrag.

Blant annet blir det opplyst at Nord-Trøndelag politidistrikt ikke har tilgang til kommandobil, og at innsatslederen dermed ikke fikk etablert en kommandoplass med samband og andre nødvendige støttefunksjoner.

Namsos kommune får mye ros i rapporten. Dette gjelder både kriseteamets arbeid og oppfølgingen av rasofrene.

«Hovedinntrykket er at beboere og berørte føler at de har fått god oppfølging og blitt veldig godt ivaretatt av kommunen», heter det.

– Unødig mye bekymringer

Kritikken mot forsikringsselskapene framsettes uten at noen selskaper er navngitt. Personer som ble berørt av raset, hevdes å ha hatt «unødig mye bekymringer» knyttet til forsikring og informasjon om rettigheter.

«Kommunikasjonen med forsikringsselskapene har således vært mindre tilfredsstillende sett både fra kommunen og de involverte sitt ståsted, dette gjelder spesielt like i etterkant av hendelsen», heter det i rapporten.

Det tilføyes at servicen har vært best fra selskaper som har personer lokalisert i Namsos. Men konklusjonen er at forsikringsselskapene «må på banen tidligere og avklare rettigheter og ansvarsforhold knyttet til forsikring».

«Kommunen opplevde kontakten mellom forsikringsselskapene og kommunen som ujevn, og synes forsikringsselskapene har vært for fraværende», blir det påpekt.

Imøtegår kritikk

Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) imøtegår denne kritikken etter å ha blitt gjort kjent med rapporten.

– Vi føler at det er litt urettferdig kritikk mot forsikringsbransjen. Norsk Naturskadepool var til stede lørdag 14. mars, dagen etter raset. Kritikken for at vi kom for sent inn, den forstår vi ikke, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Westby i FNH til NTB. Hun tilføyer at «det kan alltid bli bedre».

Powered by Labrador CMS