Polarsirkelen Lufthavn. Illustrasjon: Nordic office of Arcitechture

Krever videreføring av gryteklar flyplasskontrakt for Peab og Hæhre: - Her kan Avinor få en flyplass helt gratis

Polarsirkelen Lufthavnutvikling og Rana kommune mener totalentreprisen med Peab og Hæhre som underentreprenør må videreføres. De ber om et nært samarbeid med Avinor om raskest mulig realisering av ny flyplass i Mo i Rana.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.


Avinor har fått frist til 3. juli med å oversende en framdriftsplan for byggingen av ny storflyplass i Mo i Rana.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har bedt Avinor om å snarest mulig oppdatere forprosjektet for flyplassen som ble gjort i 2015, samt vurdere om det er hensiktsmessig med et samarbeid mellom det offentlige og private, en såkalt OPS-løsning.

‒ Vi setter pris på at samferdselsministeren er utålmodig etter å komme i gang, og at Avinor nå får i oppdrag å prioritere prosjektet høyt. Det er lagt opp til stramme tidsfrister, sier daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling, Henrik Johansen og ordfører i Rana Geir Waage i en kommentar til at Avinor i dag har fått oppdragsbrevet fra regjeringen.

Vil ha Peab og Hæhre med videre

Allerede i januar innstilte styret i Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS entreprenørene Peab Anlegg med Hæhre Entreprenør til totalentreprisen på 1,7 milliarder kroner for bygging av ny lufthavn i Mo i Rana.

Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavn mener det mest hensiktsmessige for Avinor vil være at de tar over hele prosjektet slik det ligger nå.

‒ Det enkleste, raskeste og billigste er at kontrakten med Peab og Hæhre overføres fra Polarsirkelen Lufthavnsutvikling og over til Avinor. Det vil være teknisk og juridisk mulig å få til det. Denne kontrakten er ikke låst og den er gryteklar som et godt og effektivt koronatiltak. Flyplassen skal prosjekteres i samspill mellom leverandør og byggherre, og den rollen kan Avinor ta, sier Johansen.

Han mener det er en gullbillett for Avinor.

‒ De vil få en gratis flyplass. Regningen tar jo Rana kommune og staten, sier Johansen.

Rana kommune: Forusetning at kontrakten videreføres

I Rana kommune er det også en forusetning for pengebevilgning at kontrakten som er inngått med entreprenørene Peab og Hæhre blir videreført.

‒ Vi forventer at Stortinget bevilger penger til oppstart som står i forhold til at Rana kommune har bevilget 450 millioner kroner. Det lokale tilskuddet forutsetter at kontrakten med Peab Anlegg og Hæhre Entreprenør benyttes, sier ordfører i Rana kommune Geir Waage i en kommentar.

Det mener han vil være uproblemtisk.

‒ Vi fikk grønt lys fra regjeringen til å gjennomføre konkurransen. Lov om offentlige anskaffelser ble fulgt til punkt og prikke i konkurransen om en totalentreprise. Den ble en stor suksess. En ferdig forhandlet kontrakt foreligger med avtalt pris innenfor kostnadsrammen vedtatt i NTP. Kontrakten ligger nå på bordet klar for signering. Konkurransen og kontrakten bygger på en oppdatering av Avinors forprosjekt.

I Avinor sier de følgende om bestillingen fra samferdselsministeren.

‒ Vi er i gang med å organisere dette arbeidet internt, og vil gjøre de nødvendige vurderingene og oppdateringene, og levere en fremdriftsplan innen fristen som er satt, sier divisjonsdirektør Thorgeir Landevaag i Avinor.

Viktig for å unngå permitteringer

Opprinnelig var byggestart planlagt 1. august i år, og både Peab og Hæhre står klare til å komme i gang.

I et lengre podkastintervju med Byggeindustrien nylig sa Albert Hæhre at kontrakten i Mo i Rana var viktig for å unngå permitteringer.

‒ Dette er et prosjekt som kan startes umiddelbart om man finner en ordning. I utgangspunktet skulle prosjekteringen startet rundt påsketider, men det satte koronakrisen en stopper for. Hvis ikke dette flyplassprosjektet kommer i gang, så er vi i store permitteringer etter ferien, sa Albert Hæhre i podkasten.

Powered by Labrador CMS