Administrerende direktør Asbjørn Vennebo i Optimera kan melde om et solid 2018.

Kraftig vekst og solid resultat for Optimera

2018 ble et sterkt år for Optimera. Etter en god avslutning endte selskapet med rekordomsetning, og høyere organisk vekst enn markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Sisteleddsalget for Optimera sine kjedekonsepter, inkludert forhandlere, utgjorde 11,6 milliarder kroner i 2018.

- Tall fra Virke viser at Optimera er den største byggevareaktøren i Norge med en markedsandel på nær 24 prosent, heter det i en melding fra selskapet.

Optimeras egeneide virksomheter oppnådde i 2018 en omsetning på 9,8 milliarder kroner og ett samlet driftsresultat (EBITA) på 618 millioner kroner. Omsetningen økte med 1,5 milliarder kroner i forhold til 2017, mens driftsresultatet ble forbedret med 177 millioner kroner.

– 2018 ble et veldig sterkt år for oss. Alle virksomhetsområdene hadde en positiv utvikling. Vi fortsetter den gode trenden vi har hatt de siste årene, noe som vitner om at vi jobber riktig i hele organisasjonen, sier Asbjørn Vennebo, administrerende direktør i Optimera.

Fremtidsrettede investeringer
Proffmarkedet tar stadig større andel av salget i bransjen. Folk har generelt sett god økonomi, og setter bort jobber til håndverkere.

– Tallene våre bekrefter denne trenden. Vi vokser som totalleverandør til proffkundene våre, som er byggmestere, huskjeder og entreprenører. Samtidig har vi god kostnadskontroll slik at vi klarer å ta ut stordriftsfordeler relatert til salg, innkjøp, felles it-systemer og annen back-office, og ikke minst logistikk, sier Vennebo.

– Logistikk er en spydspiss for oss og vi utvikler oss i tråd med krav og behov. I 2018 gjorde vi betydelig investeringer for å øke effektiviteten og redusere utslipp. Vi gikk over til fossilfrie biler i Oslo, Akershus, Østfold og Trondheim. De neste stedene ut er Bergen og Stavanger, legger Vennebo til.

Ble landsdekkende
Optimera kjøpte i fjor Per Strand Gruppen, en ledende aktør innen salg av byggevare med 13 byggevarehus i Nord-Norge. Selskapet ble konsolidert inn i mars og med det ble Optimera landsdekkende.

– Dette var et strategisk viktig oppkjøp for oss, og det har bidratt til å gi oss en solid markedsposisjon i hele landet. I tillegg til byggevarehusene som fulgte oppkjøpet, meldte flere andre byggevarehus i nord overgang til Montér, sier Vennebo.

– Vi fikk også syv nye Montér forhandlere på strategisk gode lokasjoner. Det handler om en langsiktig satsing for å øke tilgjengeligheten til våre varehus for alle våre kunder, fortsetter Vennebo.

Forventer godt marked i 2019
Hovedfokuset for Optimera i 2019 blir å ytterligere styrke tilbudet til kunder.

- Dette omfatter smarte og effektive tjenester og løsninger, til både profesjonelle og private kunder. Videre vil både Flisekompaniet, Montér og Optimera Proff styrke markedsdekningen ved å åpne nye utsalg, skriver selskapet.

– Prefabrikkerte løsninger som konstruksjonspakker, takstoler og elementer er et viktig satsingsområde for oss, og det er gledelig å se at stadig flere av kundene ser fordelene av dette. Mot privatmarkedet utvikler vi konsepter som gjør det enklere å ta valg. Her vil jeg trekke frem vårt nye dør- og vinduskonsept som vi ruller ut i våre varehus i disse dager, sier Vennebo.

– Det skjer veldig mye spennende i markedet. Vi er godt rustet for ytterligere vekst i 2019. Starten har vært veldig bra, avslutter Vennebo.

Powered by Labrador CMS