Onninen øker andelen av netthandel.
Foto: Kesko
Kraftig vekst i netthandel for Onninen
60 prosent av all handel i elektrogrossisten Onninen Norge skjer nå via digitale kanaler, en økning fra en andel på 49 prosent sammenliknet med 2019.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
Det skriver Onninen-eier Kesko-gruppen i en pressemelding onsdag.
– Våre kunder har blitt mer digitale gjennom korona-perioden. Dessuten har vår nye nettløsning gjort handelen enklere og med sømløs for kundene. Nå får de fleste varene leverte direkte på byggeplassen og prosjektene får dermed god kontroll på bestillingen og vareflyten, sier Onninen-direktør Jørn-Are Bergh i pressemeldingen.
I oktober 2019 lanserte Onninen sin nye nettbutikk, og dette året gikk 49 prosent av alle handler gjennom netthandelsplattformen. I løpet av 2020 og begynnelsen av 2021 økte andelen til 60 prosent.
– De fleste av våre kunder er jo elektrikere. Og jeg tør påstå at elektrikere er mer frempå digitalt enn mange andre yrkesgrupper. Vi opplever nemlig bare positiv respons på økt digitalisering og elektrikerne som handler hos oss var klare som egg da vi la enda bedre til rette for digital handel, sier Bergh.
Onninen-eier Kesko-gruppen som eier Onninen står også bak Byggmakker-kjeden i Norge.Administrerende direktør for Kesko i Norge, Hilde Kristoffersen sier teknologiutvikling er et stort satsingsområde i hele konsernet.
– Vi ønsker å sitte i førersetet hva gjelder digitale løsninger på nett i vår bransje. Vi jobber kontinuerlig i hele konsernet med å gjøre handelen enkel og digital, samtidig som folk skal ha tilgang til å snakke med fagfolk når de trenger det, sier Kristoffersen i pressemeldingen.