I Revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt frem torsdag formiddag, orienterer regjeringen om store økninger i kostnadsanslaget for prosjektet Stad skipstunnel.
– Kostnadsanslagene for Stad skipstunnel har økt betydelig. På grunn av en krevende økonomisk situasjon, er det viktig at vi har kontroll på kostnadene i prosjektet. Regjeringen vil derfor be Kystverket vurdere om det er mulig å gjennomføre prosjektet til en lavere kostnad, før vi vil komme tilbake til Stortinget i saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2024, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran i en pressemelding.
Annonse
Ved behandlingen av Prop. 97 S (2020-2021) Bygging av Stad skipstunnel vedtok Stortinget våren 2021 at Stad skipstunnel kan bygges innenfor en kostnadsramme på 4.090 millioner kroner, altså nær 4,1 milliarder.
Kostnadsrammen tar høyde for at det er usikkerhet knyttet til kostnadsanslaget for prosjektet. Innenfor denne vedtatte kostnadsrammen er det satt en styringsramme på 3.450 millioner kroner, som tilsvarer den forventede sluttkostnaden for prosjektet.
– I RNB orienterer regjeringen om at Kystverket har utarbeidet en oppdatert kostnads- og usikkerhetsanalyse som estimerer at styringsrammen (forventet kostnad) har økt fra 3.450 millioner kroner til 5.652 millioner kroner (64 prosent) og kostnadsrammen fra 4.090 millioner kroner til 7.132 millioner (74 prosent), skriver regjeringen meldingen.
Men regjeringen legger foreløpig ikke prosjektet på is.
– Regjeringen vil komme tilbake til eventuelt forslag om økt styrings- og kostnadsramme i forbindelse med statsbudsjettet for 2024, sier Skjæran i meldingen.
– Gjennomgangen må sees i sammenheng med at regjeringen i RNB for 2022 varslet at store samferdselsprosjekter vil bli gjennomgått for å få bedre kostnadskontroll, og for å unngå ytterligere utfordringer i norsk økonomi. Prosjektet Stad skipstunnel inngår i dette arbeidet, skriver regjeringen.
Økningene i kostnadsestimatene skyldes blant annet generell prisstigning i anleggsektoren, prosjektspesifikke kostnadsøkninger knyttet til konstruksjoner, fjellsikring og masseflytting, og økte usikkerhetsavsetninger i kostnadsanslagene.
– Arbeidet med tvangsinnløsning av eiendommer vil bli stilt i bero inntil Kystverket har gjennomgått kostnadene ved prosjektet og regjeringen har fått kommet tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2024, opplyser regjeringen.