Kjersti Kvalheim Dunham, prosjektleder for Ferjefri E39.
Foto: Tuva Skare
Kompliserte betongkonstruksjoner på Ferjefri E39
På ERMCO-konferansen torsdag kunne prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham fra Statens vegvesen presentere landets kanskje mest kompliserte og omtalte veiprosjekt for de neste tiårene – Ferjefri E39.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Strekningen som skal bygges ut strekker seg fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord – og inneholder en rekke kompliserte og spektakulære fjordkryssinger.
Verdens betongbransje, som er til stede på ERMCO-konferansen i Oslo denne uken, fikk en grundig innføring i det spesielle prosjektet.
Betong vil naturligvis bli et mye benyttet byggemateriale i dette prosjektet og på de kompliserte fjordkryssingene.
- Det vil bli benytte mye betong i de ulike konstruksjonene, men vi ser også at stål er et alternativ på flere av de større konstruksjonene - rett og slett på grunn av vektproblematikken. Derfor ønsker jeg gjerne å utfordre betongbransjen til å se på en videreutvikling av lette og robuste betongkonstruksjoner som vi kan benytte på flere av de store fjordkryssingsprosjektene vi står overfor, sier Dunham.