Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krogh (H) Foto: Foto: Jan Eldegard
Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krogh (H), Foto: Foto: Jan Eldegard
Konferansier Erik Solbakken. Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard
Foto: Foto: Jan Eldegard

Kolsåsbanen åpnet i folkehav vedKolsås stasjon

Det ble anslått at nær tusen mennesker var til stede på den offisielle åpningen av Kolsåsbanen søndag 12. oktober

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Konferansier var Erik Solbakken - kjent programleder fra NRK. Ordfører Lisbeth Hammer Krogh (H), uttrykte at hun er svært glad for at banen omsider er tilbake på skinner. – Jeg vil takke alle naboene som har levd fem år med støy. Jeg lover at Bærum kommune skal legge seg i selen for å regulere banen frem til Rykkinn. Vi må bare bli ferdige med Fornebu-banen først, sa ordføreren.

Allerede fra klokken15:00, var mange familier på plass ved stasjonen. Under den offisielle åpningen var det flere taler fra fylkesordfører Annette Sollie (H), Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krogh (H), byrådsleder Stian Berger Røsland (H), konsernsjef i Sporveien Cato Hellesjø og administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter. Hellesjø kom som hør og bør Kolsås stasjon i et fullsatt vognsett.

- Dette er en historisk dag for hele kollektivtrafikken i Akershus og Oslo og en viktig milepæl for utbyggingsarbeidet i Sporveien. Byggingen av nye Kolsåsbanen er med dette ferdig og vi åpner stasjonene nr. 98, 99 og 100 i Sporveiens T-banesystem. Jeg er stolt over at vi i dag kan levere en topp moderne T-bane til Bærums innbyggere innenfor tids- og kostnadsrammen på 2,9 milliarder kroner, sier sporveissjef Cato Hellesjø.

- Åpningen av hele Kolsåsbanen gir et kollektivløft for hele Bærums befolkning. Dette vil nok gjøre hverdagen enklere for mange, ved at enda flere får mulighet til å reise kollektivt til og fra jobb. Det er et godt miljøvalg, og for mange vil det bli mer tidseffektivt enn å stampe i bilkø på overfylte veier. T-banen har hatt den største veksten i antall reisende de siste årene, og kundetilfredsheten har også økt kraftig. Årsaken er at linjenettet gjør det enkelt å komme seg rundt i hovedstadsområdet, T-banen kjører ofte, den er effektiv og kommer i tide, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Kolsåsbanen er en del av Oslos vestlige T-banenett som går fra Kolsås i Bærum til Oslo sentrum. Banen er oppgradert til metrostandard og T-banedrift. Strekningen Montebello stasjon–Åsjordet stasjon ble satt i drift 18. august 2008, mens nye Bjørnsletta stasjon ble åpnet 17. august 2010. 15. august 2011 ble driften forlenget til Ringstabekk stasjon og Bekkestua stasjon. 8. oktober 2012 ble driften forlenget ytterligere til Gjønnes stasjon, den 15. desember 2013 til Haslum og Avløs stasjoner samt altså helt fram til Kolsås 12. oktober Arne Henriksen arkitekter har tegnet alle stasjonene på Kolsåsbanen, unntatt Ullernåsen stasjon som er tegnet av Reiulf Ramstad arkitekter. Hele banestrekningen og stasjonene er bygget med betong som sentralt og bærende materiale og framstår nærmest som et utstillingsvindu for godt håndverk med betong

Oslo kommune finansierte denne delen av Kolsåsbanen. Akershus fylkeskommune har finansiert oppgraderingen fra Lysaker til Gjønnes i fase 2, og ferdigstillelsen til Kolsås. Totalt har 12 km med banestrekning blitt modernisert og 13 nye stasjoner er blitt bygget, til en prislapp på 2,9 milliarder kroner.

Les mer om Kolsåsbanen i neste utgave av Byggeindustrien.

Powered by Labrador CMS