Artikkelforfatteren Karl Arne Jespersen er kjededirektør i Mesterhus.

Knutepunktstrategien ekskluderer

Det kan ikke ha vært intensjonen at knutepunktene kun skal være tilgjengelig for de som bor oppå stasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Artikkelforfatter

Karl Arne Jespersen, kjededirektør i Mesterhus.

I sitt innlegg av 20.januar her på Bygg.no går Bane NOR-sjef Jon-Erik Lunøe i forsvar for dagens knutepunktstrategi og nedprioritering av småhusbebyggelse.

Lunøe og jeg har en felles ambisjon – at flere skal ta toget.

Vår grunnleggende uenighet går på hvor passasjerene skal bo. Lunøe ønsker naturlig nok at de skal bo på jernbanestasjonen. Dessverre er det en tanke som egner seg best på tegnebrettet. 76 prosent av alle norske boliger er eneboliger, småhus og rekkehus.

Jeg mener det må satses på å bygge en miks av boligformer folk faktisk ønsker å bo i, og at knutepunktstrategien må inkludere småhusbebyggelsen rundt de viktigste knutepunktene på en bedre måte enn i dag.

Målet må være at også disse skal ha lett tilgang til toget.

Det kan ikke ha vært intensjonen at knutepunktene kun skal være tilgjengelig for de som bor oppå stasjonen. Det er avgjørende å tenke større rundt knutepunktstrategien enn det som gjøres i mange kommuner i dag. Vi trenger tog og T-bane for å løse trafikkveksten i byene. Flere må velge kollektivt. Da blir den viktigste oppgaven å sørge for at knutepunktet er tilgjengelig for flest mulig, også alle de som bor i områdene rundt selve knutepunktet.

Vi må unngå at vi planlegger fremtidens byer basert på dagens kollektivtilbud. Det er fristende å bruke dagens reisevaner med fossilbil som utgangspunkt for å vise frem forskjellen på knutepunktleiligheter og småhusbebyggelse.

Men elektriske kjøretøy, selvkjørende busser og et mer fleksibelt nærkollektivsystem gjør at større områder vil kunne betjenes effektivt av kollektivtrafikken noen år frem i tid.

Jeg lar meg inspirere av Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen som snakker om bærekraftig bevegelsesfrihet. I et slikt fremtidsbilde er vi ikke er bundet av dagens etablerte kollektivnettverk, men får nye tilbringertjenester som bringer folk utslippsfritt til og fra de store knutepunktene og de store transportbærerne som tog og T-bane. Det blir mulig å kombinere drømmen om rekkehus og gress mellom tærne med effektiv pendling.

Som en av Norges største boligbyggere har vi i Mesterhus stor respekt for den klimaoppgaven vi står overfor.

Vi erkjenner at måten vi har planlagt boliger må oppdateres. Fremtidens småboligstrøk vil være mye bedre organisert.

Vi må få plass til mer på mindre områder og bruke mindre ressurser.

Vi må utvikle bedre deletjenester og et mye smartere transportsystem.

Men vi går ikke med på at småboligbebyggelse rundt knutepunktene ikke har en svært viktig plass i fremtidig byplanlegging.

Det er stort behov for ny småhusbebyggelse som en forlengelse av knutepunktstrategien. Det er denne boformen de fleste barnefamilier ønsker seg og det må være et viktig politisk mål å tilrettelegge for at flere i randsonene inkluderes i planene.

Powered by Labrador CMS