Slik skal Ski stasjon bli når den står ferdig. Men for OHL, den spanske entreprenøren som bygger denne delen av Follobanen, har prosjektet vært alt annet enn en gullgruve viser 2018-tall. Illustrasjon: Bane NOR
Kjempesmell for OHL - tapte 300 millioner på Follobanen i fjor
Regnskapstallene til den norske avdelingen av OHL viser at den spanske Follobane-entreprenøren tapte 300 millioner på Ski stasjon-prosjektet i fjor.
Kontrakten med Follobaneprosjektet var på rundt 2,5 milliarder kroner, men milliardavtalen har ikke vært særlig lukrativ for spanjolene, skriver Dagens Næringsliv tirsdag.
Regnskapene viser at den norske avdelingen av selskapet hadde en omsetning på rundt 540 millioner kroner i 2018, men at de endte med et negativt driftsresultat på 300 millioner kroner.
I årsberetningen skriver den norske avdelingen at prognosene ser ut til at prosjektet vil gå med tap, og at de derfor er avhengig av finansiering fra morselskapet.
– Derfor pågår det kommersielle diskusjoner mellom Bane Nor og Obrascon. På dette tidspunktet ventes det noen ekstrakostnader som følge av forsinkelsen. Dette vil påvirke avdelingens fortjeneste, tap, og balanse, skriver selskapet i årsberetningen ifølge DN.
Det spanske selskapet har ikke besvart DNs henvendelser, og Byggeindustrien har heller ikke lykkes med å få en kommentar fra OHL tirsdag.
Tapte enorme summer i 2018
Byggeindustrien har tidligere skrevet at hele OHL-konsernet hadde et kriseår i 2018 med et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) 448,5 millioner euro.
Den gangen avviste entreprenøren at de historisk svake tallene ville føre til problemer i det norske prosjektet.
Pressetalsperson i OHL, Mar Santos, viste til at selskapet hadde penger på bok ved utgangen av året.
– OHL avsluttet 2018 godt og hadde en likviditet på 1.033,3 millioner euro ved utgangen av året. Selskapet leverte også bedre resultater i siste kvartal av 2018 og hadde da en EBITDA på 19 millioner euro, skrev Mar Santos i en e-post til Byggeindustrien.
Bane NOR: Følger med
På spørsmål fra DN om Follobanen er bekymret for om OHLs økonomiske problemer vil gå ut over prosjektet, svarer prosjektdirektør Per David Borenstein slik:
– Fremdriften i Ski er god. Det er viktig for Bane Nor og for Ski-byen og de reisende. Vi følger med på entreprenørene og ser at økonomi og markedsforhold kan endre seg mens de arbeider med oss, ikke minst fordi kontraktene strekker seg over mange år. Utover dette blir det ikke riktig for oss å kommentere andre selskapers regnskaper, sier Borenstein til avisen.
Condotte-sak
Det er ikke første gang en av Follobane-prosjektets entreprenører sliter med økonomien.
Condotte ble som kjent kastet ut av prosjektet i begynnelsen av 2018 da selskapet var på randen av konkurs. Det har gitt prosjektet store utfordringer med både tid og kostnader.
Follobanen er forsinket med ett år, og i januar i år ble det kjent at prosjektet ville bli 2,2 milliarder kroner dyrere enn antatt.
Til Byggeindustrien sier Per David Borenstein at det ikke er noen signaler om at OHLs økonomiske situasjon kan føre til en ny Condotte-situasjon eller at underleverandører ikke får betalt det de skal av den spanske entreprenøren.