Kina ser verdifulle vannveier i Arktis
Kinas ambassadør talte flammende for Arktisk råds arbeid med forskning og miljøvern da han gjestet Kirkeneskonferansen tirsdag.
De nye fraktrutene til Europa peker seg ut som den viktigste grunnen til at landet vil ha fast observatørstatus i rådet.
Zhao Jun framhevet at en bærekraftig utvikling i Arktis er i interessen til hele det internasjonale samfunnet, og at den beste løsningen er å samarbeide om å sikre bærekraftig utvikling når isen gradvis smelter.
Ambassadøren nevnte også olje- og gassreserver, men brukte mest tid på å snakke om Kinas interesser for de nye sjørutene.
Vil sikre fred og stabilitet
I desember leverte landet sin nye søknad om permanent status i Arktisk råd.
– Som en stat nær Arktis, og en potensiell bruker av denne vannveien, er det naturlig og rimelig at Kina deltar i de arktiske spørsmålene. Vi vil gi våre bidrag som en konstruktiv partner, sa Zhao Jun under sitt innlegg i konferansen.
Ambassadøren berømmet rådets innsats, og forsikret at Kina også vil gjøre sitt for forskning og miljøvern. Han framhevet også at de vil lytte sterkt til de forskjellige urfolkene i de arktiske landene.
– Samarbeidet må være grunnlagt på en lovfestet respekt for hverandres rettigheter. Dette vil binde landene til fred, stabilitet og bærekraftig utvikling i regionen, sa Zhao Jun.
Norgesvenn
Ambassadøren understreket at han har fått et meget godt forhold til både naturen og folk i Nord-Norge etter flere både offisielle og private turer i løpet av det knappe året han har vært ambassadør til Norge.
Forholdet til norske myndigheter, som har vært betent siden Nobelkomiteen ga fredsprisen til Liu Xiaobo i 2010, ble ikke nevnt med et ord i innlegget.
Men Zhao Juns deltakelse både i Kirkenes og på Arctic Frontiers i Tromsø nylig, kan tolkes som at forholdet er på vei mot en opptining.
– Naturlig at de får en plass
Tschudi Shipping er blant selskapene som ser en framtid i den nordlige sjøveien mellom Europa og Asia. Selskapet har de siste årene gjort prøveturer og drevet rådgiving til rederier som planlegger ferdsel i nord.
Styreleder Felix H. Tschudi tror Kina i første omgang er interessert i å påvirke næringsvilkårene på dette feltet, framfor å kjempe om en bit av olje- og gassressursene.
– Det ambassadøren sier her, reflekterer i grunn den interessen andre asiatiske nasjoner, for eksempel Sør-Korea, har for Arktis. Området er viktig for disse landene fordi de er brukerne av både de eventuelle ressursene man kan hente ut derfra, og de kortere sjøveiene som begynner å utvikle seg, sier Tschudi til NTB.
Han mener det vil være naturlig at medlemslandene i Arktisk råd innvilger Kina en permanent observatørstatus.
Ut av startgropen
Under Kirkeneskonferansen tirsdag fortalte Murmansk-guvernør Maria Kovtun blant annet om Russlands opptrapping i byggingen av atomisbrytere. Kina henger foreløpig noe etter, men er i ferd med å komme etter.
– De er interessert, men har ennå ikke kommet så langt at de er aktive. I tillegg til isbryterne som eskorterer skipene, er det også krav til høy isklasse på fraktfartøyene. Det har ikke kineserne i dag, sier Tschudi.
Men kineserne sendte i sommer isbryteren Snow Dragon fra Shanghai til Island, og på tilbaketuren var det isfritt så langt nord at de kunne kjøre utenfor russiske farvann.
– De bestiller nå framover også flere isbrytere, så jeg tror absolutt de kommer til å øke aktiviteten sin her de nærmeste årene, sier skipsrederen til NTB. (©NTB)