Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

KHV-sjefen: – Jeg har aldri bevisst underbetalt noen

Karmøy-entreprenøren KHV ble fredag svartelistet av Statens vegvesen for HMS-brudd og underbetaling av ansatte. I et større intervju med Karmøynytt sier KHV-sjef Ove Kenneth Kvalavåg at han vil ta ansvar, men avviser bevisst underbetaling og at ansatte skal ha jobbet 20-timersskift.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Ove Kenneth Kvalavåg i Karmøy-bedriften KHV AS.

Byggeindustrien har forsøkt, uten å lykkes, å få et intervju med KHV-sjef Ove Kenneth Kvalavåg etter at det ble kjent at selskapet han leder og eier ble kastet ut av Statens vegvesen som underleverandør for alvorlige brudd på lønns- og arbeidsvilkår.

I helgen gikk selskapet ut med en pressemelding der de sa seg uenige i konklusjonene til Statens vegvesen og hevdet at de var utsatt for en omfattende svertekampanje.

– Det kan godt hende at Kvalavåg vil stille til intervju senere, men nå er han fokusert på å rydde opp og få på plass løsninger for selskapet sitt slik at han kan berge mange viktige lokale arbeidsplasser. Han ønsker nå å komme i dialog med Vegdirektoratet, sier KHVs advokat Jan Henrik Høines i Eurojuris til Byggeindustrien.

Høines viser i stedet til et lengre TV-intervju som Ove Kenneth Kvalavåg gjorde med Karmøynytt etter at vedtaket i Vegdirektoratet var fattet.

Fengselsdom

Der kommer det blant annet frem av KHV-sjefen nå har fått permisjon fra en fengselsdom han soner for å kunne ta tak i krisen selskapet hans står midt oppi.

Til Karmøynytt sier han følgende om den spesielle situasjonen han er i privat:

– Jeg har en dom på 28 dager for noe som ikke har med forretningsdriften min å gjøre, det har med private forhold å gjøre. Vi slår oss jo ikke på brystet og synes det er noe kjekt, men det er jo slik som med forretningsdrift, at dersom vi har gjort noe galt så må vi jo stå til rette for det. Det har jeg gjort nå, og det vil jeg også gjøre i denne saken med Vegdirektoratet fordi det er jeg som er ansvarlig i KHV. Jeg eier det selv, og drifter dette sammen med fantastisk flinke og gode folk. Vi har holdt på i 12 år, og de 12 årene har vært et eventyr, sier KHV-sjefen i TV-intervjuet.

Ubetalt overtid på 330.000 kroner

Fredag fikk entreprenør-eventyret en kraftig ripe i lakken.

Kontroller gjennomført av krimseksjonen i Statens vegvesen viste at KHV kuttet kostnader ved manglende betaling av overtid, manglende dekning av reisetid, reiseutgifter og diett.

I disse tre kontrollene ble det ifølge Vegdirektoratet alene avdekket ubetalt overtid på 330.000 kroner.

– Arbeidet 120 timer på to uker

Byggeindustrien har vært i kontakt med en tidligere KHV-ansatt som hevder han alene har opp mot 40.000 kroner utestående og som også hevder at selskapet ikke har betalt i henhold til tariff selv om arbeidsavtalen tilsier det.

– Det er så useriøst som det kan bli. Jeg har mellom 35.000 og 40.000 utestående, og jeg er ikke den eneste som de skylder penger. De snylter på alle de ansatte, og når du stiller spørsmål og krangler, så får du beskjed om å holde kjeft. Jeg fikk sparken da jeg ble for brysom, hevder den tidligere KHV-trafikkdirigenten.

Han sier det ikke er minstelønnen i selskapet som har vært problemet, men at det ikke ble betalt for kjøring til og fra arbeidssted, diettpenger og overtid.

Han er også svært kritisk til arbeidstidene.

– Lønn en ting, HMS en helt annen. Jeg har blant annet jobbet nærmere 120 timer på kun to uker i juli, og jevnt over var det ikke uvanlig med 14-16 timers arbeidsdager om man inkluderer kjøring til og fra. Det lengste skiftet var på over 24 timer, og med et tilfelle måtte jeg jobbe 30 timer på halvannet døgn, hevder den tidligere KHV-ansatte.

– Ikke underbetalt med vilje

Byggeindustrien har gjort KHV-lederen kjent med anklagene fra den tidligere ansatte, men Ove Kenneth Kvalavåg har foreløpig valgt å ikke kommentere.

Men i TV-intervjuet med Karmøynytt avviser Kvalavåg at han har underbetalt med vilje.

– At vi ikke har gjort alt rett, er likt hos oss hos som hos alle andre. Det går fort i svingene, vi har korte tidsfrister og vi står alltid til tjeneste. Å sitte her og bedyre uskyld og at vi aldri har gjort noe galt, blir litt for dumt. KHV tar ansvar for de feil vi måtte ha gjort.

– Men det vi ikke kjenner oss igjen i er at vi har satt helse og liv på spill. Det som går på våre ansattavtaler, kjenner jeg meg heller ikke helt igjen i. Vår minstelønn ligger på rundt 180 kroner i timen, overtidsordning får de, og jobber de natt så får de det de skal ha. Folk som har jobbet i Stavanger, har kanskje ikke fått kjøring når de skulle hatt det og andre ganger har de fått det. Det må vi gå gjennom, og dersom det viser seg at vi har gjort feil så må vi rette opp i det, sier Kvalavåg.

Avviser 20-timersskift

Han avviser også at bedriften har lagt opp til 20-timersskift for noen ansatte og beskriver det som «bare tull».

KHV-sjefen mener heller ikke de har skaffet seg konkurransefortrinn i anbudskonkurranser gjennom å underbetale ansatte.

– Det kan jeg svare nei på. Vi vinner ikke anbud på pris lenger. Vi har vært ufattelig servicevennlige, levert tjenester på høy kvalitet og vært løsningsorientert. Jeg har aldri bevisst underbetalt noen. Vi hadde et overskudd på 25-26 (millioner journ. anm) og du sparer ikke tre millioner i lønn når du tjener så mye for at du skal tulle med de ansatte, sier Kvalavåg.

Skal i møter med Vegdirektoratet

I Vegdirektoratet, som aldri før har gått til det skrittet de nå har gjort overfor en underentreprenør, sier de at de vil gå i dialog med selskapet.

Bettina Sandvin er avdelingsdirektør i Vegdirektoratet. Arkivfoto.

– Vi har blitt kontaktet av selskapets advokat tirsdag, og jobber med å få på plass en avtaledag som passer for begge parter. Når det blir, er det for tidlig å si, sier avdelingsdirektør i Vegdirektoratet, Bettina Sandvin til Byggeindustrien.

Klarer de å få brakt alle forhold i orden, så vil de igjen få mulighet til å jobbe som underentreprenør på Statens vegvesen sine prosjekter.

– Det er åpenbart at vi mener dette er en alvorlig sak når vi har gått til dette skrittet, men vi synes det er positivt at det kommer signaler om at de vil rydde opp, sier Sandvin.

– Er dere overrasket over det dere har funnet?

– Dessverre er ikke vi så veldig overrasket at dette forekommer, men det er bekymringsverdig. Vi må ha kontraktspartnere på våre prosjekter som er seriøse og som vi kan stole på at følger lover og regler, og vi skal sørge for at vi ivaretar mest mulig like vilkår i konkurransene. Derfor har vi skjerpet inn kontroll og fokus på denne type brudd.

– Kommer det flere saker som dette?

– Det vet jeg ikke på nåværende tidspunkt, men hvis vi finner grunner til å ikke godkjenne, så vil vi gjøre det. Vi har null toleranse for underbetaling og HMS-brudd.

Entreprenøren som er utestengt fra fremtidige konkurranser har i dag 40 kontrakter der de er inne som underentreprenører for Statens vegvesens hovedentreprenører. Foreløpig er de ikke fjernet fra disse.

– Dette håndterer vi det på vanlig vis direkte med hovedentreprenør. De har et ansvar for å dokumentere at alt er i orden på sine kontrakter. Klarer de ikke å få på plass den dokumentasjonen , så vil vi ta i bruk sanksjonene i kontrakten mot hovedentreprenør. Den fristen har vi satt til 3. mai, sier Sandvin.

Powered by Labrador CMS