Haukeland universitetssykehus i Bergen.
Foto: Johannes Vederhus/Wikimedia commons
Kan få Bybanen-stopp 30 meter under Haukeland
Bybanen kan få et stopp 30 meter under Haukeland sykehus. Da må man trolig bygge Norges lengste rulletrapp for å få folk opp til sykehuset.
Det er Bergens Tidende som melder om det mulige bybanestoppet under Haukeland.
Byrådets beslutning om å bygge bybane til Fyllingsdalen før Åsane fører nemlig til at planavdelingen i Bergen kommune får mye å gjøre fremover.
I løpet av det neste halvannet året skal planleggerne ta stilling til trasévalg og hvor holdeplassene bør komme. Betjeningen av Haukeland sykehus er en av de store utfordringene i planleggingsarbeidet.
– Å få til en god betjening av Haukeland-området er et viktig mål for oss. Utfodringen er at vi ligger lavt i Fløen, og så skal ganske høyt opp. Vi ønsker å komme høyest mulig, fordi det gir best tilgang til området. Men dette har konsekvenser for reisetid, trasé og hvor vi kan legge holdeplassen i Møllendal, sier Solveig Mathiesen, planansvarlig for Bybanen i Bergen kommune til Bergens Tidende.
Kronstadsporet må utvides
Ett av alternativene for bybanetrasé er at å legge bybanen på det såkalte Kronstadsporet som går fra Fløen, gjennom Møllendal og under Kronstadhøyden.
I dag bruker Kronstadsporet til enkelte godstog. Om Bybanen blir lagt dit, må i tilfelle sporet utvides og kommunen må finne en løsning for å betjene Haukeland Universitetssykehus.
30 meter under bakken
Ifølge BT er høydeforskjellen mellom Møllendal/Fløen og sykehusområdet på over 30 meter, mens neste holdeplass på Kronstad er nesten nede på nivå med Møllendal.
– Maks stigning for Bybanen er seks prosent, det vil si seks meter for hver 100 meter. Enkel hoderegning tilsier da at man trenger minst 500 meter for å stige 30 meter, har avisen regnet seg frem til.
Et stopp 30 meter under bakken derfor trolig kreve en svært lang for å betjene sykehuset.