Høyesteretts hus i Oslo.
Foto: Frederik Ringnes / NTB
Ny runde i lagmannsretten for E18-erstatning
I forbindelse med ny E18 mellom Vinterbro og Retvet skal flere eiendommer eksproprieres, blant annet deler av tre landbrukseiendommer. Lagmannsretten må nå vurdere skjønnsspørsmålet på nytt, har Høyesterett bestemt.
Ifølge en pressemelding fra Høyesterett er staten, ved Samferdselsdepartementet, og eierne av de aktuelle eiendommene som berøres av E18-utbyggingen enige om at det er bruksverdien av eiendommene som skal erstattes.
Det de er uenige om, er hvilken kapitaliseringsrente som skal brukes ved utmålingen av erstatningen. Ifølge en artikkel av advokat Linda Egeland på rett24.no brukes kapitaliseringsrente til å finne nåverdien av fremtidige tap.
I rettspraksis har det vært lagt til grunn en normalrentesats på fire prosent både ved utmåling av erstatning ved personskade og ekspropriasjon, ifølge meldingen, men i 2022 ble det bestemt i forskrift at kapitaliseringsrenten ved erstatning for personskade er 2,5 prosent.
For dem som mottar erstatning er en lavere rente gunstig.
Feil med ny rentesats
I lagmannsretten ble rentesatsen i den nye forskriften brukt, og lagmannsretten vurderte at forskriftsendringen har med et endret rentenivå i samfunnet å gjøre, men Høyesterett har konkludert med at dette var feil rettsanvendelse.
«Ut fra forarbeidene til forskriftshjemmelen og selve forskriften konkluderer Høyesterett med at den lavere rentesatsen ved erstatning for personskade ikke skyldes renteendringer, men mindre strenge forventninger til hvordan den skadelidte begrenser sitt tap ved å investere engangsbeløpet (tapsbegrensningsplikten). Lagmannsretten hadde ikke vurdert om dette hensynet også gjør seg gjeldende ved ekspropriasjon. Lagmannsretten må derfor behandle skjønnsspørsmålet på nytt», heter det i pressemeldingen.
Det var tilbake i 2021 at Statens vegvesen begjærte skjønn i ekspropriasjonssaken i Ås, og saken som nå er behandlet i Høyesterett er en anke over Borgarting lagmannsretts overskjønn i september 2023.
Departementet må betale saksomkostninger til de berørte grunneierne og deres partshjelpere i saken, Norskog, Norges Bondelag og Norges Skogeierforbund, ifølge dommen fra Høyesterett. Grunneierne får knappe 450.000 kroner, mens partshjelperne får 200.000 kroner.
14 kilometer igjen
Byggeindustrien har omtalt den siste av ni delprosjekter på E18 fra Ørje til Vinterbro på grensa til Oslo i flere artikler. Den gjenstående strekningen er på 14 kilometer. Utbyggingen har ligget inne i Nasjonal Transportplan, og er også en del av den kommende planen, men vegvesenet utsatte prosjektet i fjor på grunn av lokal uenighet om bompengefinansiering.
Ås kommune var de eneste som sa nei til det foreslåtte bompengeopplegget, men nytt politisk flertall i kommunestyret har sett på saken på nytt.
Ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen (H) sa til Byggeindustrien i februar i år at han mener det er «på tide å droppe omkampene og sørge for at utbyggingen blir gjennomført på den raskeste og beste måten».