Juletreprodusenter sier de må legge ned på grunn av konkurranse fra store kjeder

Billige juletrær hos store kjeder fører til at små produsenter ikke lenger klarer å leve av salget, mener organisasjonen Norsk Juletre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Flere små, norske produsenter melder at de vil stoppe produksjonen på grunn av for hard konkurranse, opplyser daglig leder John-Anders Strande i Norsk Juletre til Nationen.

– Det er særlig mindre produsenter dette går ut over, som ikke kan levere til store kontrakter, sier Strande.

Hovedsakelig gjelder det Trøndelag, Sogn og Fjordane og Hordaland.

Coop startet for to år siden med å selge juletrær, noe som har ført til hard konkurranse. Flere produsenter har måttet kutte kraftig i prisen. Enkelte taper så mye som 40 prosent, ifølge Strande.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop påpeker at de kjøper trær fra norske produsenter. Kjeden solgte i fjor 40.000 trær til norske kunder.

– Vi gjør dette fordi vi, som eid av kundene, ser at medlemmene ønsker seg dette. Derfor kjører vi samme kampanje i år og håper å selge mer. Vi kjøper trær av norske produsenter, totalt 28 stykk, som leverer til Norsk Juletreservice. Så juletreprodusentene selger mye til oss, sier Kristiansen.

Nordmenn kjøpte rundt 1,4 millioner juletrær i 2018. Det ble produsert rundt 1 million juletrær i Norge i fjor, mens det ble importert rundt 400.000 trær, hovedsakelig fra Danmark, for å dekke etterspørselen.

Powered by Labrador CMS