Foto: HMS-kort.no
Jobber fremdeles med å få løst tekniske problemer rundt HMS-kort
Ifølge Arbeidstilsynet skal flere av problemene med HMS-kortbestilling være i ferd med å bli løst, men de jobber fremdeles med å få løst de tekniske problemene som oppsto da de gikk over til ny kortleverandør ved nyttår.
Denne artikkelen er over fem år gammel
– Vi i Arbeidstilsynet og leverandøren vår beklager nok en gang problemene dette har medført for daglig drift i en rekke virksomheter i bygg og anlegg og renhold, uttaler avdelingsdirektør Ronny Jørgenvåg i Arbeidstilsynet på sine nettsider.
– For de fleste fungerer bestillingsløsningen nå. Og siden nyttår har totalt 19.200 HMS-kort blitt utstedt. Leveringstiden på HMS-kort er nå på 1-5 virkedager pluss postgang, skriver tilsynet i meldingen.
Ifølge leverandør skal bestillingsløsningen for utsendte arbeidstakere være utbedret i løpet av uke 8.
– Arbeidstilsynet beklager forsinkelsen, og problemet skyldes kobling mot Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret. Dette skal være løst nå, men vi har behov for å teste løsningen noen dager. Arbeidstilsynet oppfordrer fremdeles byggherrer som bruker HMS-kort til adgangskontroll, til å lempe på kravene også i de kommende ukene. Vår leverandør jobber fremdeles med å forbedre bestillingsløsningen, slik at det skal bli enklere å søke opp egne ansatte fordelt på underenheter, melder tilsynet.
Når det gjelder feil i statussøket, så jobbes det fremdeles med å rette opp i dette.
– En del problemer er løst, men statussøket feiler fremdeles for noen grupper. Dette gjelder i hovedsak utsendte arbeidstakere. Vi vil gå ut med ytterligere informasjon når dette er på plass, skriver tilsynet.